Ministerstwo Finansów opublikowało projekt szerokich zmian do Ordynacji podatkowej. Póki co projekt znajduje się na etapie tzw. prekonsultacji. Z uwagi na kończącą się kadencję parlamentu nie jest pewne, czy zmiany te zostaną przyjęte w najbliższych miesiącach. Poniżej prezentujemy syntetyczny opis najistotniejszych zmian.
Interpretacje indywidualne
Najważniejszą zmianą jest wprowadzenie terminu ważności interpretacji podatkowych (5 lat). Zmiany obejmą także interpretacje już funkcjonujące – wydane przed dniem 1 stycznia 2019 r. tracą ważność z dniem 1 stycznia 2024 r., a wydane po dniu 31 grudnia 2018 r. i przed dniem 1 stycznia 2024 r. tracą ważność po upływie 5 lat od dnia ich wydania.
Zmieni się opłata za ich wydanie – ma być powiązana z minimalnym wynagrodzeniem za pracę. Dziś jest to 40 zł i ta stawka utrzymana zostanie dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Z kolei największe podmioty płacić mają 2.800 zł.
Organ będzie mógł nie wydawać interpretacji indywidualnych także wtedy, gdy wydano w zbieżnej kwestii objaśnienia podatkowe.
Organ wydający interpretację będzie mógł zwrócić się do organów posiadających wiedzę specjalistyczną. Jest to rozwiązanie pozytywne, praktykowane dziś choćby w postępowaniach o wydanie wiążących informacji stawkowych.
Decyzje „cząstkowe” w cenach transferowych
Proponuje się, aby można było wydawać decyzje wymiarowe tylko w zakresie transakcji kontrolowanych w cenach transferowych. Jest to kolejny krok w kierunku intensyfikacji postępowań i sporów w zakresie stosowanych przez podatników marż i innych warunków w transakcjach z podmiotami powiązanymi.
Co ważne, decyzja taka nie będzie zamykać okresu rozliczeniowego przed późniejszymi postępowaniami.
Przedawnienie zobowiązań podatkowych
Kolejna propozycja to zawieszenie przedawnienia zobowiązań podatkowych m. in. już przez samo wszczęcie kontroli celno-skarbowej. Jest to rozwiązanie zdecydowanie negatywne dla podatników, dające organom podatkowym istotne możliwości „zwalczania” przedawnienia.
Likwidacja kontroli podatkowych i inne zmiany w procedurach
Ministerstwo Finansów chce zlikwidować kontrole podatkowe, prowadzone przez naczelników urzędów skarbowych. Mają oni skupiać się na czynnościach sprawdzających, a podstawową procedurą kontrolną ma być kontrola celno-skarbowa. Jest to zmiana negatywna, bowiem prawa kontrolowanego będą przez to ograniczone.
Wprowadza się nowy typ postępowania – postępowanie uproszczone. Ma ono być odformalizowane, przebiegać szybciej, opierać się na dowodach przedstawionych prze stronę czy znanych organowi z urzędu. Granica w zakresie zobowiązania podatkowego w tym postępowaniu to 5 tys. zł.
Wiążące Informacje Klasyfikacyjne
Przewiduje się wprowadzenie kolejnego typu informacji, która obejmować ma klasyfikację dla celów Nomenklatury Scalonej (CN) lub klasyfikacji „krajowych” (np. PKWiU). Instytucja przypominać ma pozostałe informacje, zwłaszcza WIS. Dotyczy to, w szczególności, pięcioletniej ważności informacji czy związania nią organów i wnioskodawcy.
Pozostałe wybrane zmiany
- wprowadzenie możliwości umorzenia podatku przed terminem jego płatności;
- zniesienie wymogu składania „odrębnego” wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania (deklaracji);
- umożliwienie zapłaty podatku za podatnika przez osoby spoza jego najbliższej rodziny do kwoty 5.000 zł (obecnie to 1.000 zł);
- wprowadzenie „kaskadowej” odpowiedzialności podatkowej członków zarządu spółki kapitałowej będącej komplementariuszem spółki komandytowej lub spółki komandytowo-akcyjnej za zaległości tej spółki komandytowej lub komandytowo-akcyjnej;
- uszczelnienie systemu przeciwdziałania wykorzystywaniu sektora finansowego do wyłudzeń skarbowych poprzez m. in. rozszerzenie możliwości dokonywania blokady na nowe kategorie rachunków, czy regulacje w zakresie wstrzymania określonych czynności”.