Ministerstwo Finansów opublikowało informację nt. rozpoczęcia konsultacji projektu rozwiązań prawnych w zakresie obowiązkowego fakturowania w KSeF.
Na ten moment nie jest znany jednak nowy termin obligatoryjnego obowiązywania obowiązkowego fakturowania w ramach KSeF.
Jednocześnie, w ramach zawiadomienia zaproponowano szereg zmian, które potencjalnie mają zostać wprowadzone do nowego projektu ustawy wprowadzającego KSeF. Wśród propozycji Ministerstwo Finansów wymienia:
- Przedstawienie sposobu przesunięcia terminu wejścia w życie zmian wdrażających obowiązkowy KSeF, w tym wprowadzenie obowiązkowego KSeF dla wszystkich podatników w jednym terminie (dla podatników czynnych i podatników zwolnionych z VAT) oraz dostosowanie terminów w zakresie odroczenia niektórych innych rozwiązań, jak:
a. dodatkowe odroczenie wymogu podania numeru KSeF w płatnościach za e-faktury, także za te faktury, za które płatność jest dokonywana w mechanizmie podzielonej płatności,
b. utrzymanie dodatkowego odroczenia KSeF w odniesieniu do faktur wystawianych z kas rejestrujących,
c. utrzymanie dodatkowego odroczenia w zakresie kar za nieprzestrzeganie obowiązków KSeF. - Wdrożenie w okresie przejściowym tzw. „trybu offline” możliwego do stosowania przez wszystkich podatników.
- Uregulowanie zagadnienia dotyczącego faktur konsumenckich przez dopuszczenie możliwości ich wystawiania w KSeF oraz uregulowania w zakresie tzw. „samoidentyfikacji” nabywcy dla potrzeb wystawienia przez dostawcę e-faktury.
- Zrównoważenie obowiązków w KSeF po stronie wystawcy i nabywcy poprzez m.in. wprowadzenie zmian w zakresie podatków dochodowych, które dostosują wymogi faktury jako dowodu poniesienia kosztu uzyskania przychodu do warunków KSeF.
- Wprowadzenie załącznika do e-faktury w standardowych typach transakcji, które obejmują rozszerzony zakres jednostek miary i ceny dostarczanych towarów lub usług.
- Zapewnienie – przed datą rozpoczęcia obowiązkowego e-fakturowania w KSeF – możliwości wygenerowania oraz poboru certyfikatów wystawcy faktur stosowanych przy wystawianiu faktur w trybie offline lub w okresie awarii (niezbędne do generowania kodów QR).
- Zapewnienie w okresie przejściowym podatnikom „wykluczonym cyfrowo”, gdzie skala i wartość wystawianych faktur jest niewielka, możliwości wystawiania faktur w formie dotychczasowej.
Ponadto, w ramach procedowanych zmian, zaproponowano również: - Odroczenie drugiego etapu elektronicznej obsługi spraw dotyczących WIS, WIA, WIP i WIT
- Likwidację obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi, tj.: zniesienia obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi na rzecz wprowadzenia bezterminowego obowiązku raportowania danych dotyczących transakcji płatniczych przez agentów rozliczeniowych.
Opinie w ramach prowadzonych konsultacji, uwzględniając wyżej zaproponowane kierunki zmian, może zgłaszać każdy zainteresowany na adres sekretariat.pt@mf.gov.pl do 19 kwietnia 2024 r.