W ostatnim czasie na świecie zrobiło się głośno na temat zaciętej konkurencji największych technologicznych korporacji w obszarze sztucznej inteligencji (AI). I o ile co i rusz słyszy się o wdrażaniu i stosowaniu coraz to nowszych rozwiązań technologicznych w biznesie, to za tym błyskawicznie zmieniającą się gospodarką, stara się nadążyć światowa legislacja, w tym legislacja Unii Europejskiej. Jednym z tego przykładów jest Dyrektywa Rady (UE) 2021/514 z dnia 22 marca 2021 r. zmieniającą dyrektywę 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania (Dz. Urz. UE L 104/1 z 25.03.2021; dalej jako: „Dyrektywa DAC7”).
Wstęp
Dyrektywa DAC7 to odpowiedź na problemy w zakresie niezwykle przyśpieszającej wymiany gospodarczej za pośrednictwem platform cyfrowych, za którą nie idzie dostępność danych dotyczących dochodów uzyskiwanych przez podatników za ich pośrednictwem.
Mając na względzie powyższe, Komisja Europejska zidentyfikowała dwie potencjalnie istotne kwestię do rozwiązania, tj. przeszkody w zakresie uzyskania informacji o dochodach uzyskiwanych przez sprzedawców korzystających z pośrednictwa platform cyfrowych oraz zbyt niską skuteczność współpracy administracji podatkowych państw członkowskich.
Tym samym, celem zmian wprowadzanych za pośrednictwem tej Dyrektywy jest:
- nałożenie na platformy obowiązku sprawozdawczego dotyczącego sprzedawców działających z pomocą tych platform,
- zbudowanie mechanizmu wymiany informacji o sprzedawcach między państwami członkowskimi oraz państwami trzecimi, m.in. sygnatariuszami wielostronnego porozumienia DPI MCAA,
- poprawę obecnych mechanizmów współpracy między administracjami.
W Polsce Dyrektywa DAC7 ma zostać zaimplementowana przez ustawę o zmianie ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw. Drugi projekt tej ustawy został opublikowany 24 kwietnia br., który obecnie znajduje się w Komitecie ds. Europejskich.
Kto będzie raportował?
Co do zasady w projekcie ustawy wskazane jest, że obowiązani do raportowania określonych informacji będą operatorzy platform. Za platformę uznaje się wg ustawy każde oprogramowanie którego celem jest umożliwienie kontaktu między sprzedawcami i kupującymi oraz świadczeniodawcami ze świadczeniobiorcami i zawieranie między nimi transakcji.
Co istotne, projekt tej ustawy nakłada obowiązki sprawozdawcze nie tylko na operatorów platform będących rezydentami podatkowymi Unii, ale także na takich operatorów, którzy ani nie mają w państwie członkowskim swojego miejsca zarządu, ani nie posiadają w państwie członkowskim stałego zakładu. Ma to zapewnić operatorom europejskim, w tym polskim, równe zasady konkurencji.
Co będzie przedmiotem raportowania?
Generalnie przedmiotem raportowania będzie działalność sprzedawców, którzy wg tego projektu określeni sią jako zarówno osoby fizyczne, jak i podmioty, bez względu na to, czy prowadzą one zarejestrowaną działalność gospodarczą.
Zgodnie z uzasadnieniem do tego projektu ustawy, takie szerokie podejście do tej definicji ma na celu przeciwdziałanie unikaniu podatkowania i ma pomóc administracji podatkowej w ujawnieniu sprzedawców, którzy próbują ukryć swoją działalność i przychody w tzw. szarej strefie na platformach cyfrowych.
Co też ważne, obowiązkiem sprawozdawczym te czynności, które stanowią najczęstszy przedmiot ofert na platformach czyli:
- najem nieruchomości lub ich części (np. garaży, pól kempingowych, pokoi, parkingów),
- usługi świadczone osobiście (np. usługi przewozu osób, transportowe/dostawcze, czy drobne usługi codzienne, takie jak hydrauliczne, roboty budowlane, usługi fryzjerskie itp.),
- sprzedaż towarów oraz
- najem środków transportu.
Jakie dane będą przekazywane?
Artykuł 75c projektowanej ustawy wskazuje co powinna zawierać przekazywana do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Zgodnie z nim, przekazywane mają być dane dot.:
- dane identyfikujące raportującego operatora platformy,
- dane identyfikujące sprzedawców – osoby fizyczne oraz podmioty (osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej), a także
- informacje szczegółowe o sprzedawcach, w tym:
- identyfikator rachunku finansowego sprzedawcy,
- kwotę łącznego wynagrodzenie wypłaconego lub uznanego w ciągu każdego kwartału okresu sprawozdawczego oraz liczbę stosownych czynności, z tytułu których wynagrodzenie to zostało wypłacone lub uznane,
- składki, prowizje lub podatki zatrzymane lub pobrane przez raportującego operatora platformy w każdym kwartale okresu sprawozdawczego,
- państwo uczestniczące rezydencji sprzedawcy podlegającego raportowaniu.
Kogo działalność będzie wyłączona z raportowania?
Spod raportowania mają być wyłączeni:
- podmioty rządowe,
- podmioty notowane na giełdzie,
- operatorzy hotelowi, którzy zawarli ponad 2 000 stosownych czynności dotyczących najmu nieruchomości w ciągu roku oraz
- zwykli podatnicy, sprzedający okazjonalnie rzeczy (głównie używane) w trakcie roku (do 30 transakcji za kwotę do 2 000 euro).
Jak wskazano w uzasadnieniu, wyłączenia dotyczące podmiotów rządowych oraz podlegających przepisom giełdowym opierają się na założeniu, że ze względu na swój publiczny status istnieje niewielkie prawdopodobieństwo, aby te podmioty funkcjonowały w tzw. szarej strefie.
Jakie będą sankcje?
Podobnie jak w przypadku raportowania dot. schematów podatkowych, tak i przy raportowaniu wynikającym z Dyrektywy DAC7, na podatników czekać będą nieprzyjemności w postaci sankcji za brak wykonania bądź nienależyte wykonanie obowiązków sprawozdawczych.
I tak, w przypadku braku jego wykonania na wezwanie organu, operator platformy będzie podlegał karze pieniężnej do 1 000 000 zł
Jednocześnie projekt przewiduje, że osoby działające w imieniu lub interesie raportującego operatora platformy, które nie dopełnią obowiązku:
- stosowania zasad i procedur należytej staranności, w tym gromadzenia wymaganej dokumentacji oraz procedur sprawozdawczych,
- jednorazowej rejestracji w wybranym państwie członkowskim,
- usunięcia w terminie nieprawidłowości wskazanych w wyniku kontroli,
– podlegać będą karze grzywny do 180 stawek dziennych, czyli do ponad 8 000 000 zł.
W wypadku mniejszej wagi, sprawca podlegać będzie karze grzywny za wykroczenie skarbowe.
Kiedy zaczną obowiązywać ww. regulacje?
Zgodnie z aktualnym projektem przepisów, regulacje mają wejść w życie już od 1 września 2023 r.
Informacja za rok 2023 ma być złożona przez raportującego operatora platformy w okresie od dnia 1 stycznia 2024 do dnia 31 stycznia 2024.