Chcielibyśmy poinformować, że na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt zmian w Ustawie CIT – konkretyzujący zapisy założeń. Poniżej przedstawiamy Państwu istotne zagadnienia, które zostały w tym projekcie doprecyzowane (wobec założeń):
Transakcje „rajowe”
Projekt przewiduje bardzo istotne i korzystne z punktu widzenia podatników rozwiązania:
1. Zmiana progów dla celów dokumentacji
Obecne progi dokumentacyjne to: 100 tys. zł dla „bezpośrednich” podmiotów rajowych oraz 500 tys. zł dla „pośrednich” podmiotów rajowych.
Proponuje się wprowadzenie następujących progów:
- „bezpośrednie” podmioty rajowe – 200 tys. zł;
- „pośrednie” podmioty rajowe, transakcje finansowe: 2,5 mln zł;
- „pośrednie” podmioty rajowe, transakcje towarowe: 2,5 mln zł;
- „pośrednie” podmioty rajowe, transakcje pozostałe: 500 tys. zł.
2. Transakcje zakupowe
Proponuje się doprecyzowanie, że badanie statusu rzeczywistego właściciela dotyczyć ma tylko transakcji zakupowych (skodyfikowanie aktualnej praktyki Ministerstwa i organów podatkowych).
3. Domniemanie należytej staranności – zniesienie i nowa regulacja
Kolejny zapis obejmuje zniesienie domniemania posiadania „rajowego” rzeczywistego właściciela.
W zamian za to, obowiązek dokumentacyjny nie powstanie, jeśli odbiorca należności:
- nie dokonuje rozliczeń z „bezpośrednim” podmiotem rajowym lub
- nie jest powiązany z „bezpośrednim” podmiotem rajowym.
Okoliczność ta może być wykazana oświadczeniem kontrahenta, chyba że podatnik wiedział lub mógł wiedzieć, że jest ono niezgodne z rzeczywistością.
4. Retroaktywne stosowanie przepisów
Co bardzo ważne, będzie można stosować ww. przepisy retroaktywnie – do transakcji rozpoczętych i niezakończonych przed 1 stycznia 2021 r. oraz transakcji zawartych po 31 grudnia 2020 r
Podatek od przerzuconych dochodów
Jeśli chodzi o szczegóły proponowanych rozwiązań to warto wskazać, że wedle proponowanych rozwiązań:
- dla celów wyliczenia proporcji 3% („safe harbour”), w liczniku proporcji uwzględniać się będzie tylko koszty pasywne, poniesione na rzecz podmiotów powiązanych, wobec których znajdą zastosowanie przepisy o przerzuconych dochodach;
- warunek uzyskiwania co najmniej 50% przychodów dotyczyć będzie jednej lub kilku spółek powiązanych, mających siedzibę na terytorium Polski;
- warunek przekazywania przychodów będzie sformułowany w taki sposób, że spółka zagraniczna ma przekazywać co najmniej 10% płatności od ww. polskich podmiotów dalej (koszty, dywidenda);
- warunek niższego opodatkowania ma odnosić się nie do całokształtu opodatkowania, ale opodatkowania danej należności, przy czym Ministerstwo Finansów w uzasadnieniu wskazuje, że nie powinno się uwzględniać ulg w zakresie całokształtu działalności.
Podatek „minimalny”
Sprecyzowano, że podatnik będzie mógł wybrać metodę obliczenia podatku:
- podstawa opodatkowania to 4% przychodów (stawka podatku 10%) albo
- podstawa opodatkowania to 2% przychodów oraz koszty pasywne (stawka podatku 10%).
Uproszczenie przepisów o uldze na „złe długi”
Proponuje się uchylenie obowiązku wskazywania w zeznaniu rocznym kwot zmniejszeń/zwiększeń z tytułu „ulgi na złe długi”.