Ministerstwo Finansów opublikowało w dniu dzisiejszym projekt ustawy wprowadzającej nową daninę publiczną – składkę reklamową.
Nowa danina wpisuje się w światowy trend wprowadzania szeroko pojętych „podatków cyfrowych”.
Ministerstwo Finansów informuje, że celem wprowadzenia nowych regulacji jest pozyskanie dodatkowych środków, które posłużą zapobieganiu długofalowym zdrowotnym, gospodarczym i społecznym skutkom pandemii COVID-19.
Dalej, resort wskazuje, że składki wzmocnią finanse: Narodowego Funduszu Zdrowia, Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków oraz nowego funduszu celowego, służącego dofinansowaniu projektów związanych z przemianami w przestrzeni cyfrowej, kulturą i dziedzictwem narodowym.
Projekt przewiduje wprowadzenie dwóch składek:
- składki z tytułu reklamy konwencjonalnej oraz
- składki z tytułu reklamy internetowej.
Składka z tytułu reklamy konwencjonalnej
Podmiotami obowiązanymi do uiszczenia nowej opłaty będą dostawcy usług medialnych, nadawcy, podmioty prowadzące kina, podmioty umieszczające reklamy na nośniku zewnętrznym oraz wydawcy.
Co ważne, opłata byłaby należna po przekroczeniu przychodów (bez VAT) z tytułu świadczenia usług reklamy w wysokości 1 mln złotych (15 mln złotych w wypadku reklamy prasowej).
Stawki opłaty mają być różne, w zależności od: wysokości przychodu (progresja), formy reklamy i jej przedmiotu. Ich poziom wahać się będzie od 2% do 15%.
Składka z tytułu reklamy internetowej
Podmiotami obowiązanymi do uiszczenia tej składki będą usługodawcy, którzy świadczą na terytorium Polski reklamę internetową, jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki:
- przychody usługodawcy/grupy kapitałowej przekroczyły globalnie równowartość 750 mln Euro, gdzie
- przychody z tytułu świadczenia w Polsce reklamy internetowej, przekroczyły w roku 5 mln Euro.
Stawka składki ma wynosić 5%.
Komentowane przepisy miałyby wejść w życie w lipcu 2021 r. Obecnie, resort oczekuje na uwagi w ramach procedury tzw. prekonsultacji.
Ministerstwo szacuje, że wpływy z daniny w 2022 roku mogą wynieść około 800 mln złotych.
W praktyce, proponowane zmiany mogą mieć istotny wpływ na gospodarkę z uwagi na to, że nowa danina może zostać przerzucona, jako koszt, na podmioty zlecające usługi reklamowe.
Pełna nazwa projektu to projekt ustawy o dodatkowych przychodach Narodowego Funduszu Zdrowia, Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków oraz utworzeniu Funduszu Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów.