Ulve

  • O Ulve
  • Usługi
  • Aktualności
  • Kontakt
  • English
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Spółki
  • Raportowanie niefinansowe – wyzwania

Raportowanie niefinansowe – wyzwania

czwartek, 29 września 2022 / Opublikowano w Spółki

Raportowanie niefinansowe – wyzwania

Ostatnie lata przynoszą rozwój obowiązków w zakresie raportowania niefinansowego przez przedsiębiorców.

Aktualnie, kwestie szeroko pojętego raportowania niefinansowego w Polsce dotyczą zwłaszcza następujących obszarów:

  • raportowanie ESG – taksonomia w UE;
  • raportowanie ESG – NFRD i CSRD;
  • raportowanie ESG – SFDR;
  • strategia podatkowa;
  • działalności „sygnalistów” w przedsiębiorstwach.

Raportowanie ESG obejmuje informacje niefinansowe w zakresie: środowiskowym (Environmental), społecznym (Social) i ładu korporacyjnego (Corporate Governance).

Raportowanie w ramach ESG ma się przyczynić do osiągnięcia celów Europejskiego Zielonego Ładu. Odbiorcami informacji mają być zaś przede wszystkim inwestorzy, organizacje pozarządowe, partnerzy społeczni i inne zainteresowane strony.

Taksonomia w UE

Aktem prawnym regulującym taksonomię w UE jest Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 z dnia 18 czerwca 2020 r. w sprawie ustanowienia ram ułatwiających zrównoważone inwestycje, zmieniające rozporządzenie (UE) 2019/2088.

Celem przyjętych przepisów jest określenie, czy działalność podmiotów objętych regulacją może być uznana za zrównoważoną środowiskowo tak, aby przeciwdziałać tzw. zjawisku „greenwashing”.

Rozporządzenie ma zastosowanie do uczestników rynku finansowego, w tym przedsiębiorstw zobowiązanych do raportowania w ramach NFRD (zwłaszcza podmiotów publicznych) czy określonych podmiotów pozaunijnych.  

Informacje mają być elementem sprawozdania finansowego.

Zakres raportowania obejmuje m. in.:

  • informację o stopniu zgodności z celami taksonomii (łagodzenie zmian klimatu, adaptacja do zmian klimatu, zrównoważone wykorzystywanie i ochrona zasobów wodnych i morskich, przejście na gospodarkę o obiegu zamkniętym, zapobieganie zanieczyszczeniu i jego kontrola, ochrona i odbudowa bioróżnorodności i ekosystemu);
  • udział procentowy obrotu pochodzącego z produktów lub usług związanych z działalnością gospodarczą, która kwalifikuje się jako zrównoważona środowiskowo;
  • udział procentowy nakładów inwestycyjnych oraz wydatków operacyjnych odpowiadający aktywom lub procesom związanym z działalnością gospodarczą, która kwalifikuje się jako zrównoważona środowiskowo.

Pierwsze raportowanie powinno zostać dokonane w 2022 r. z uwzględnieniem danych z 2021 r. Prawdopodobnie od 2023 r. z obowiązek raportowania ostanie rozszerzony.

Raportowanie ESG – NFRD i CSRD

Aktualnie, przepisy ustawy o rachunkowości przewidują obowiązek raportowania informacji niefinansowych w sprawozdaniu finansowym – dotyczy to podmiotów takich jak banki czy podmioty giełdowe, zatrudniające ponad 500 osób i przekraczające próg 85 mln zł sumy bilansowej lub 170 mln zł przychodów ze sprzedaży.

Informacje te obejmować mają m in. zwięzły opis modelu biznesowego jednostki, kluczowe niefinansowe wskaźniki efektywności, opis polityk w zakresie kwestii społecznych, pracowniczych, środowiska naturalnego, poszanowania praw człowieka oraz przeciwdziałania korupcji, a także opis procedur należytej staranności, wybranych ryzyk i zarządzania tymi ryzykami.

Przepisy te stanowią implementację tzw. Dyrektywy NFRD (Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/95/UE z dnia 22 października 2014 r. zmieniająca dyrektywę 2013/34/UE w odniesieniu do ujawniania informacji niefinansowych i informacji dotyczących różnorodności przez niektóre duże jednostki oraz grupy).

Do końca 2022 r. Rada Ministrów ma przyjąć zmiany w ustawie o rachunkowości (wynikające ze zmian NFRD), dotyczące konieczności publicznego ujawniania sprawozdania o podatku dochodowym w podziale na kraje.

Obecnie toczą się także prace legislacyjne w zakresie dyrektywy CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), która miałaby wejść w życie od 2024 roku.

Celem przepisów jest zmiana aktualnie obowiązującego modelu (opartego o NFRD) – rozszerzenie zakresu informacji dla celów raportowania, a od 2026 r. obowiązek ten miałby objać duże jednostki oraz małe i średnie jednostki zainteresowania publicznego. Tu jednak należy oczekiwać na przyjęcie tej dyrektywy oraz jej implementację do przepisów prawa krajowego.

Raportowanie ESG – SFDR

Od 2021 r. obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2088 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie ujawniania informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem w sektorze usług finansowych.

Jest ono kierowane do uczestników rynku finansowego (zakłady ubezpieczeń, instytucje rynków kredytowe itp.) oraz doradców finansowych.

Podmioty te zobowiązane są do publikowania określonych informacji, w tym w zakresie podejścia do ryzyk dla zrównoważonego rozwoju. Informowanie dotyczy zwłaszcza produktów inwestycyjnych tak, aby inwestorzy podejmowali świadome decyzje.

Strategia podatkowa

Publikowanie informacji o realizowanej strategii podatkowej – dotyczy to podmiotów, których przychody przekroczyły 50 mln EUR.

Ta informacja obejmuje z kolei informacje m. in. o: stosowanych procesach oraz procedurach dotyczących zarządzania wykonywaniem obowiązków podatkowych, informacje odnośnie realizacji obowiązków podatkowych w Polsce, wybrane informacje o transakcjach z podmiotami powiązanymi, działaniach restrukturyzacyjnych, złożonych wnioskach o wydanie interpretacji czy informacji podatkowych, czy informacje o rozliczeniach w „rajach podatkowych”.

Działalność „sygnalistów” w przedsiębiorstwach

Kwestię tą reguluje Dyrektywa Rady (UE) nr 2019/1937, dotycząca ochrony sygnalistów. Aktualnie, toczą się w Polsce prace nad jej implementacją (projekt jest na etapie rządowym).

Zgodnie z projektowanymi rozwiązaniami pracodawcy, zatrudniający powyżej 50 pracowników będą zobowiązani ustanowić regulamin zgłoszeń wewnętrznych, określający wewnętrzną procedurę zgłaszania naruszeń prawa i podejmowania działań następczych.

Próg ten nie ma zastosowania do pracodawców wykonujących działalność w zakresie usług, produktów i rynków finansowych oraz zapobiegania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, bezpieczeństwa transportu i ochrony środowiska.

Nieprzyjęcie regulaminu lub sporządzenie go niezgodnie z ustawą podlegać ma grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 3.

W wypadku:

  • podmiotów w sektorze prywatnym, zatrudniających co najmniej 250 pracowników termin na realizację obowiązku ustalenia regulaminu zgłoszeń wewnętrznych wynosi 2 miesiące od wejścia w życie ustawy;
  • podmiotów w sektorze prywatnym, zatrudniających co najmniej 50 i mniej niż 250 pracowników termin na realizację obowiązku ustalenia regulaminu zgłoszeń wewnętrznych został odroczony do dnia 17 grudnia 2023 r.
  • Tweet

What you can read next

Stacje ładowania – obowiązki dla dużych przedsiębiorców
Nowe obowiązki compliance – przeciwdziałanie pracy przymusowej
Przeciwdziałanie nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych – propozycje zmian
  • O Ulve
  • Usługi
  • Aktualności
  • Kontakt
  • English

© 2020 Ulve. All rights reserved.  -- pl

© 2020 Ulve. All rights reserved.

TOP