Na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowano założenia do ustawy nowelizującej przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz innych ustaw. Projekt ma być odpowiedzią na postulaty środowiska doradczego oraz biznesu w zakresie zmian wprowadzonych przez „Polski Ład”. Przepisy miałyby być przyjęte przez rząd w III kwartale bieżącego roku, chociaż można spodziewać się, że spora część z nich znajdzie zastosowanie już do roku podatkowego 2022.
Poniżej przedstawiamy zaprezentowany opis proponowanych rozwiązań.
Ukryta dywidenda
- uchylenie przepisów o ukrytej dywidendzie;
- z uwagi na to, że mają one wejść w życie od 2023 r., najprawdopodobniej oznacza to, że nie będą one stosowane w ogóle.
Podatek od przerzuconych dochodów
- objęcie zakresem podatku tylko kosztów podatkowych;
- uproszczenie warunku dotyczącego preferencyjnego opodatkowania w państwie siedziby, zarządu, zarejestrowania lub położenia podmiotu powiązanego (warunek niższego opodatkowania odnosi się wprost do przychodów podmiotu powiązanego z określonej należności, a nie do całokształtu działalności lub dochodu podmiotu powiązanego);
- doprecyzowanie warunku dotyczącego 50% przychodów uzyskiwanych przez podmiot powiązany oraz warunku dotyczącego przenoszenia przychodów na rzecz innego podmiotu (co najmniej 10%);
- doprecyzowanie, że podatek dotyczy tylko podmiotów zagranicznych;
- odpowiednie stosowanie do struktur transparentnych podatkowo.
Transakcje „rajowe”
- zwiększenie progów dokumentacyjnych – w przypadku bezpośrednich transakcji rajowych dwukrotne, w przypadku transakcji pośrednich – progi w różnych wysokościach w stosunku do określonych rodzajów transakcji;
- zmianę zakresu obowiązku dokumentacyjnego w pośrednich transakcjach rajowych,
- likwidację domniemania rezydencji rzeczywistego właściciela w raju podatkowym;
- odejście od konstrukcji domniemania rezydencji rzeczywistego właściciela w raju podatkowym na rzecz wyłączenia obowiązku dokumentacyjnego w określonych przypadkach.
Podatek „minimalny”
- zawieszenie stosowania podatku „minimalnego” na okres 2022 r.;
- podwyższenie (do 2%) wskaźnika rentowności;
- zmiana metodologii wyliczania: m.in. wyłączenie z kosztów opłat z tytułu leasingu środków trwałych, wyłączenie z przychodów wartości należności handlowych zbywanych podmiotom z branży faktoringowej, wyłączenie wartości podatku akcyzowego;
- wprowadzenie alternatywnej metody ustalania podstawy opodatkowania;
- rozszerzenie katalogu wyłączeń (o spółki komunalne, małych podatników, podatników w przypadku których większość przychodów zostało osiągniętych w związku ze świadczeniem usług ochrony zdrowia, podatników, których rentowność w 1 z 3 ostatnich lat podatkowych była powyżej wskaźnika 2%, a także podatników postawionych w stan upadłości lub likwidacji).
Podatek „u źródła”
- wydłużenie ważności oświadczenia WH-OSC z trzech do siedmiu miesięcy;
- wyłączenie stosowania niektórych obowiązków w zakresie opodatkowania u źródła odsetek i dyskonta od skarbowych papierów wartościowych (tj. bonów i obligacji skarbowych).
„Niedostateczna” kapitalizacja
- doprecyzowanie, że wyłączeniu z kosztów podatkowych podlega kwota wyższa z dwu możliwych (3 mln zł lub 30% EBITDA);
- zmiany w zakresie sytuacji finansowania dłużnego udzielonego na nabycie lub objęcie udziałów (akcji) lub ogółu praw i obowiązków w podmiotach z podatnikiem niepowiązanych.
Polska spółka holdingowa (PSH)
- wprowadzenie 100% zwolnienia z dywidend (zamiast 95%);
- doprecyzowanie przepisów m.in. w zakresie definicji czy wymogu 1 roku posiadania przez spółkę holdingową udziałów (akcji) w spółkach zależnych;
- możliwość stosowania reżimu PSH do prostej spółki akcyjnej;
- przyznanie prawa do korzystania przez spółkę holdingową ze zwolnienia partycypacyjnego (unijnego) w CIT (dywidendy);
- umożliwienie, aby w ramach PSH krajowa spółka zależna mogła korzystać ze zwolnienia w przewidzianego dla SSE lub PSI.
„Estoński” CIT
- modyfikacja sposobu określania dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą w przypadku wykorzystywania składników majątku na cele mieszane: 50% wydatków, odpisów amortyzacyjnych oraz odpisów z tytułu trwałej utraty wartości nie będzie stanowić wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą);
- możliwość złożenia zawiadomienia o wyborze „estońskiego” CIT do końca pierwszego roku podatkowego, w którym podatnik ma być opodatkowany ryczałtem;
- doprecyzowanie, że „estoński” CIT dotyczy również zaliczek na poczet przewidywanej dywidendy.
Pozostałe zmiany
- doprecyzowanie kwestii składania ORD-U przy jednoczesnym składaniu informacji TPR (składanie obu przy transakcjach „rajowych”);
- zagraniczne spółki kontrolowane (CFC) – eliminacja kaskadowego opodatkowania w strukturach holdingowych, zmiany doprecyzowujące;
- doprecyzowanie przepisów dotyczących rozliczania strat przez spółki tworzące podatkową grupę kapitałową;
- zwrot podatku od przychodów z budynków – bez konieczności wydawania decyzji, gdy kwota zwrotu nie będzie budzić wątpliwości;
- zmiana przepisu dotyczącego terminu opłacenia składek z tytułu przychodów ze stosunku pracy i zrównanych, w części finansowanej przez płatnika, składek na Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych;
- zmiana terminu aktualizacji indywidualnych danych podatnika – odejście od kwartalnej aktualizacji danych dużych podatników, na rzecz aktualizacji dokonywanej raz w roku.
Zwracamy uwagę, że nie dysponujemy jeszcze samym projektem, lecz tylko założeniami – zatem szczegółowe rozwiązania mogą nieco różnić się od wskazanych powyżej.