Rozwój technologiczny nigdy w historii ludzkości nie miał takiego tempa jak obecnie. Nie ulega wątpliwości, że ludzkość stoi u progu zmian, które nadchodzą z szybkością niemającą swojego odzwierciedlenia nigdzie w przeszłości. Świat zmienia się na naszych oczach, a takie rozwiązania jak sztuczna inteligencja (AI) są ich motorem napędowym. A jak ten świat będzie wyglądał?
Unia Europejska jako organizacja będąca pionierem we wdrażaniu dobrych praktyk stara dotrzymać się kroku zachodzącym zmianą za którymi muszą iść i idą rozwiązania prawne jak i … oczywiście podatkowe. Podatki, za sprawą swoich nieodłącznych cech, mają zdolność do kształtowania otaczającej nas rzeczywistości, a także do przyśpieszenia bądź opóźniania zachodzących w społecznościach zmian. Te okoliczności sprawiają, że podatki są jednym z ich elementów składowych.
Ulve zaprasza Państwa do przeglądu najważniejszych rozwiązań prawnych wdrażanych w Unii Europejskiej w zakresie podatków oraz rozwiązań prawnych, które śmiało mogą zostać nazwane jako #PodatkiJutra. A część z nich w zasadzie już jako #PodatkiDziś.
Dzisiejszy artykuł ma charakter krótkiej zapowiedzi tematów jakie będziemy poruszali w naszym blogu w następnych tygodniach:
Graniczny podatek węglowy (CBAM)
Podatek w zasadzie już obowiązujący. Ma być mechanizmem ograniczającym szkodliwe emisję gazów cieplarnianych (np. dwutlenku węgla). Będzie on polegał na ograniczeniu przywozu towarów do Unii Europejskiej z krajów, które nie stosują proponowanych przez UE środków w zakresie ich redukcji poprzez nałożenie dodatkowych kosztów finansowych na importerów określonych rodzajów towarów.
Podatnicy importujący określone w rozporządzeniu towary zobligowani będą do odpowiedniego raportowania, a w przyszłości – do płatności podatku. Pierwsze raportowanie polscy podatnicy zobowiązani będą złożyć do końca stycznia 2024 r. za IV kwartał 2023 r.
Więcej o granicznym podatku węglowym tutaj:
Podatek od plastiku (SUP)
Kolejny podatek już de facto obowiązujący. Przedmiotowe rozwiązanie ma zmniejszyć zużycie produktów plastikowych na terenie Unii Europejskiej. Wprowadzone zostały opłaty od recyklingu oraz opłaty konsumenckie, a także szereg innych obowiązków jak konieczność odpowiedniego znakowania produktów, finansowania kampanii edukacyjnych, składanie rocznych sprawozdań, itp.
Przedmiotowe regulacje wejdą w życie od 2024 r.
Więcej o podatku od plastiku tutaj:
Minimalny podatek dochodowy
Podatek minimalny został wprowadzony do polskiego ustawodawstwa wraz z reformą określaną jako Polski Ład. Niemniej, wejście w życie tych regulacji zostało przesunięte na 2024 r.
Podatek minimalny ma objąć podatników, którzy w danym roku wykazali stratę lub dochód nieprzekraczający 2% wartości przychodów. Oczywiście, regulacje te zawierają szereg wyłączeń oraz odliczeń. Niemniej, wymagały będą, aby podmioty potencjalnie nim objęte podjęły weryfikację ewentualnych obciążeń.
Nie mylmy jednak „polskiego” podatku minimalnego z propozycją sformułowaną na forum OECD i wdrażaną obecnie w życie m. in. z udziałem Unii Europejskiej.
Wprowadzenie tego podatku minimalnego wpisuje się w koncepcję uregulowaną w ramach projektu BEPS 2.0. przewidującą konieczność implementowania w europejskich jurysdykcjach, tzw. globalnego podatku minimalnego (Pillar 2).
Raportowanie niefinansowe (ESG)
Oprócz samych regulacji w zakresie podatków warto wspomnieć o tzw. raportowaniu niefinansowym, które ma przyczynić do osiągnięcia celów Europejskiego Zielonego Ładu, którego odbiorcami informacji mają być zaś przede wszystkim inwestorzy, organizacje pozarządowe, partnerzy społeczni i inne zainteresowane strony.
Wprowadzone obowiązki w zakresie raportowania mają dotyczyć szeregu informacji niefinansowych w zakresie środowiskowym (Environmental), społecznym (Social) i ładu korporacyjnego (Corporate Governance).
Więcej o ESG tutaj:
Faktury ustrukturyzowane
Faktury ustrukturyzowane, czyli innymi słowy KSeF. Rozwiązanie obligatoryjne e-fakturowanie dla przedsiębiorców wpisujące się w inicjatywę Unii Europejskiej o nazwie „VAT in digital age”, a przy tym obszar, gdzie Polska jest prawdziwym podatkowym prymusem.
Niemniej, organy unijne chcą iść jeszcze dalej niż ustawodawstwo polskie, tj. proponuje wdrożenie szeregu daleko idących wymogów w zakresie z jednej strony fakturowania, ale również sprawozdawczości cyfrowej, która de facto ma sprowadzać się do raportowania o podejmowanych działaniach gospodarczych w czasie rzeczywistym, które powinny mieć swoje odzwierciedlenie w fakturowaniu online.