Nie milkną echa propozycji wprowadzenia tzw. „podatku nadzwyczajnego” od nadmiarowych zysków wielu przedsiębiorców, nie tylko z branży energetycznej. Wzbudziła ona spore zamieszenie wśród podatników.
Wszystko wskazuje jednak na to, że propozycja ta została zarzucona. W dniu dzisiejszym opublikowano bowiem założenia do projektu ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku.
Zawiera on, w szczególności, propozycję wprowadzenia „kwoty wpłaty” – formy „podatku od zysków nadzwyczajnych”.
Miałaby ona obciążać jedynie wytwórców energii elektrycznej oraz podmioty dokonujące obrotu energią:
„wytwórców energii elektrycznej wykorzystujących do wytwarzania energii elektrycznej: energię wiatru, energię promieniowania słonecznego, energię geotermalną, hydroenergię, biomasę, biogaz, biogaz rolniczy oraz biopłyny, z wyjątkiem biometanu, odpady, węgiel brunatny, paliwa ciekłe, węgiel kamienny, paliwa gazowe, a także dla przedsiębiorstw energetycznych wykonujących działalność gospodarczą w zakresie obrotu energią elektryczną”
Wyłączone z tej kategorii mają być m. in. mniejsi producenci energii:
„wytwórcy wytwarzający w jednostce wytwórczej: o mocy zainstalowanej elektrycznej nie większej niż 1 MW, będącej projektem demonstracyjnym, będącej instalacją odnawialnego źródła energii, w odniesieniu do której wytwórca energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii w tej instalacji korzysta z: systemu wsparcia albo z systemu aukcyjnego a także z jednostki, która otrzymała rekompensatę finansową za zastosowanie redysponowania i zakupów przeciwnych”
Wysokością świadczenia będzie iloczyn sumy wolumenu sprzedaży energii elektrycznej w danym dniu pomniejszony o wolumen energii elektrycznej zakupionej w danym dniu oraz dodatniej różnicy średniej ważonej wolumenem ceny rynkowej sprzedanej energii elektrycznej w danym dniu oraz średniej ważonej wolumenem limitu ceny sprzedanej energii elektrycznej w danym dniu.
Odpowiednie dane oraz szczegóły mają wynikać z aktów wykonawczych.
Płatności ma dokonywać się do 5. dnia następującego miesiąca na rachunek Funduszu Wypłaty Różnicy Ceny (FWRC).
Przepisy mają też przewidywać: zasady korekty deklaracji, zasady kontroli prawidłowości rozliczeń przez Prezesa URE oraz tryb określania dopłaty/nadpłaty płatności.
Za projekt odpowiada Ministerstwo Klimatu i Środowiska.
Planowane przyjęcie projektu przez Rząd to czwarty kwartał 2022 r.