Wczoraj, w dniu 26 lutego br., Komisja Europejska zaproponowała szereg zmian zmierzających do uproszczenia przepisów, zwiększenia konkurencyjności oraz odblokowania dodatkowych możliwości inwestycyjnych. Zmiany te dotyczą, przede wszystkim, zmian w obszarze sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju (CSRD i taksonomia UE).
Wśród propozycji zmian przedstawia się m.in.:
- wyłączenie około 80% przedsiębiorstw z zakresu sprawozdawczości CSRD. Obowiązki te mają być skoncentrowane na największych podmiotach – wymagania sprawozdawcze będą dotyczyć wyłącznie dużych przedsiębiorstw zatrudniających ponad 1.000 pracowników (tj. przedsiębiorstw zatrudniających ponad 1.000 pracowników i mających obrót powyżej 50 mln EUR lub sumę bilansową powyżej 25 mln EUR);
- odroczenie o dwa lata (do 2028 r.) wymogów sprawozdawczych dla spółek, które obecnie podlegają przepisom CSRD, a które są zobowiązane do raportowania od 2026 r. lub 2027 r.;
- wprowadzenie progu istotności finansowej dla raportowania taksonomii i zmniejszenie liczby szablonów raportowania o około 70%.
Ponadto proponuje się również zmiany w zakresie należytej staranności takie jak:
- uproszczenie wymogów należytej staranności w zakresie zrównoważonego rozwoju, aby firmy objęte zakresem projektu uniknęły niepotrzebnych komplikacji i kosztów, np. poprzez skoncentrowanie systematycznych wymogów należytej staranności na bezpośrednich partnerach biznesowych; a także poprzez skrócenie częstotliwości okresowych ocen i monitorowania partnerów z rocznych do 5 lat, z doraźnymi ocenami w razie potrzeby;
- dalsze zwiększenie harmonizacji wymogów należytej staranności w celu zapewnienia równych warunków działania w całej UE;
- odroczenie o rok (do 26 lipca 2028 r.) rozpoczęcia stosowania wymogów należytej staranności w zakresie zrównoważonego rozwoju dla największych przedsiębiorstw, a jednocześnie przyspieszenie wdrożenia wytycznych o rok (do lipca 2026 r.).
Istotne są również zmiany w, tzw. granicznym podatku węglowym (CBAM). Wśród najistotniejszych propozycji należy przedstawić:
- zwolnienie małych importerów z obowiązku CBAM (głównie MŚP i osób fizycznych). Mowa tu w szczególności o podmiotach, które małe ilości towarów objętych CBAM, co stanowi bardzo małe ilości wbudowanych emisji wprowadzanych do Unii z krajów trzecich. Powyższa zmiana ma funkcjonować poprzez wprowadzenie nowego skumulowanego rocznego progu CBAM wynoszącego 50 ton na importera, eliminując w ten sposób obowiązek CBAM dla około 182 000 lub 90% importerów, głównie MŚP, przy jednoczesnym objęciu ponad 99% emisji zakresem.
- uproszczenie zasad dla przedsiębiorstw, które pozostają w zakresie CBAM: w zakresie autoryzacji podmiotów składających deklaracje CBAM, a także zasad związanych z obowiązkami CBAM, w tym obliczania emisji wbudowanych i wymogów sprawozdawczych;
- zwiększenie skuteczności CBAM w perspektywie długoterminowej poprzez zaostrzenie przepisów w celu zapobiegania obchodzeniu przepisów i nadużyciom.
- planuje się również rozszerzenie zakresu CBAM na inne sektory ETS czy też towary przetworzone (w tym zakresie zostanie przedstawiony nowy wniosek ustawodawczy).
Poza powyższym, Komisja Europejska zaproponowała również szereg zmian mających na celu odblokowanie możliwości inwestycyjnych.
Wśród uproszczeń planuje się m.in.:
- zwiększenie potencjału inwestycyjnego UE poprzez wykorzystanie zysków z poprzednich inwestycji, a także zoptymalizowane wykorzystanie funduszy nadal dostępnych w ramach instrumentów legacy, co umożliwi udostępnienie przedsiębiorstwom większej ilości środków;
- ułatwienie państwom członkowskim udziału w programie, wspierania własnej działalności gospodarczej i mobilizacji prywatnych inwestycji;
- uproszczenie wymogów administracyjnych dla partnerów wdrażających, pośredników finansowych i odbiorców końcowych, w szczególności MŚP.
Powyższe propozycje ustawodawcze mają zostać niezwłocznie przedłożone Parlamentowi Europejskiemu oraz Radzie. Mają one być traktowane priorytetowo na ścieżce legislacyjnej.