Prezentujemy poniżej krótkie podsumowanie najistotniejszych zmian w przepisach prawa podatkowego i praktyki podatkowej w sierpniu:
- Rząd przyjął i skierował do Sejmu projekt nowelizacji Ustawy CIT oraz innych ustaw podatkowych. Projekt zakłada m. in. odroczenie i zmianę przepisów o podatku „minimalnym”, likwidację „ukrytej dywidendy”, czy zmiany w zakresie: CFC, WHT, niedostatecznej kapitalizacji czy „estońskiego” CIT. O zmianach pisaliśmy TUTAJ. Dodatkowo, projekt m. in.:
- likwiduje obowiązek dokumentacyjny w zakresie „pośrednich” transakcji rajowych (oświadczenia) – z mocą wsteczną od 2021 r.;
- zwiększa progi dokumentacyjne dla „bezpośrednich” transakcji rajowych (500/2.500 tys. zł);
- wydłuża ważność oświadczeń WH-OSC (z mocą od 2021 r.);
- przedłuża „Tarczę Antyinflacyjną” do końca roku;
- przedłuża na 2023 r. stawki VAT na poziomie 23/8%.
- na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej – implementacja przepisów unijnych – element pakietu na rzecz zwalczania oszustw związanych z VAT w obszarze e-commerce (zmiany w pakiecie VAT e-commerce);
- na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług – pakiet „SLIM VAT 3”. Zmiany miałyby wejść w życie, zasadniczo, od 1 stycznia 2023 r.;
- na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowano założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary – zmiany dotyczą m. in.: wprowadzenia nowej definicji „podmiotu zbiorowego”, wyeliminowania uprzedniego skazania osoby fizycznej jako warunku odpowiedzialności podmiotu zbiorowego, odpowiedzialność za czyny „anonimowe, wskazania przesłanek zawinienia i warunków zwolnienia zawężenia zakresu podmiotowego ustawy czy zmian w zakresie kar i procedury.
- na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowano założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw – zmiany dotyczą m. in.: przedłużenia możliwości prowadzenia ewidencji i innej dokumentacji w postaci papierowej do dnia 31 grudnia 2023 r., wydłużenia do dnia 31 grudnia 2029 r. zwolnienia od akcyzy dla samochodów hybrydowych o pojemności do 2000 cm³, wprowadzenia uproszczeń w zakresie ewidencji/deklaracji dla podmiotów produkujących energię elektryczną: z generatorów o łącznej mocy do 1 MW (w tym z OZE) i ją zużywających;
- Minister Finansów ogłosił górne granice stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych na rok 2023: https://www.monitorpolski.gov.pl/MP/2022/731;
- Ministerstwo Finansów poinformowało, że jeszcze w 2022 r. poprawione zostaną przepisy o opodatkowaniu „estońskim” CIT wypłaty zaliczki na dywidendę;
- podatek zapłacony przez zagraniczną jednostkę kontrolowaną w państwie uzyskania dochodu może podlegać odliczeniu – wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 3 sierpnia 2022 r. (sygn. akt II FSK 51/20 i II FSK 1889/20);
- w ramach prac legislacyjnych nad ustawą o ochronie sygnalistów opublikowano najnowszą wersję projektu – datowaną na 22 lipca 2022 r.: https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/12352401/12822867/12822868/dokument568768.pdf
- Rada Ministrów planuje przyjęcie zmian do Kodeksu Spółek Handlowych – w zakresie restrukturyzacji transgranicznych (podziałów, połączeń czy przekształceń). Co ciekawe, planuje się, aby w ramach takiej procedury będzie wymagać się opinii organu podatkowego o zgodności z prawem operacji transgranicznej;
- jeżeli udzielanie pożyczek należy de facto do modelu biznesowego podatnika, to obrót z tego tytułu powinien być uwzględniony przy kalkulacji proporcji VAT (wyrok WSA w Warszawie z dnia 5 sierpnia 2022 r., sygn. akt III SA/Wa 332/22);
- Ministerstwo Finansów planuje alokowanie postępowań karnoskarbowych oraz karnych w zakresie ustawy o rachunkowości wyspecjalizowanym naczelnikom urzędów skarbowych. W gestii pozostałych organów pozostałoby postępowanie mandatowe;
- Naczelny Sąd Administracyjny po raz kolejny stanął na stanowisku, że sądy administracyjne zobowiązane są do oceny, czy organy podatkowe w sposób instrumentalny prowadziły do przerwania biegu terminu przedawnienia (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 17 sierpnia 2022 r., sygn. akt III FSK 3101/19);
- w wypadku, gdy w skład wnoszonej wkładem zorganizowanej części przedsiębiorstwa wchodzi kredyt, to odsetki od tego kredytu mogą stanowić koszt podatkowi spółki (interpretacja DKIS z dnia 8 sierpnia 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-1.4010.267.2022.3.ŚS);
- podmioty prowadzące rachunki papierów wartościowych albo rachunki zbiorcze nie muszą przekazywać informacji o występowaniu pomiędzy nimi a podatnikiem powiązań/przekroczeniu kwoty 2 mln zł już w oparciu o Rozporządzenie MF z dnia 30 czerwca 2022 r. i nie powinno być to karalne na gruncie KKS – odpowiedź Ministra Finansów z dnia 12 sierpnia 2022 r. na interpelację poselską nr 34884 (sygn. DD9.8201.1.2022);
- organ podatkowy powinien przeprowadzić prawidłową analizę porównywalności, w tym uwzględniającą kompensatę korzyści (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 23 sierpnia 2022 r., sygn. akt II FSK 26/20);
- amortyzacja prototypu wytworzonego w ramach działalności R&D nie jest kosztem kwalifikowanym ulgi B+R (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 23 sierpnia 2022 r., sygn. akt II FSK 3142/19);
- Dyrektor KIS potwierdził, że wydatki pracownicze (pakiety medyczne, pakiety sportowe, żywność dla pracowników, imprezy integracyjne, drobne prezenty okolicznościowe) stanowią koszty podatkowe w CIT (interpretacja DKIS z dnia 22 sierpnia 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-1.4010.342.2022.2.ŚS);
- rezygnacja z „estońskiego” CIT nie oznacza konieczności automatycznej zapłaty podatku. Obowiązek podatkowy nie powstanie, jeśli zysk nie będzie rozdysponowany (interpretacja DKIS z dnia 22 sierpnia 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-1.4010.112.2022.1.BS).