Masz pytania dot. strategii podatkowej w swojej firmie? Skontaktuj się z nami: tomasz.jakubiak@ulve.pl
Rok 2022 będzie drugim rokiem w którym niektórzy podatnicy zobowiązani będą do opublikowania informacji o realizowanej w tym okresie strategii podatkowej.
Kogo dotyczy ten obowiązek?
Podatników CIT, których wartość przychodu za rok poprzedzający przekroczyła równowartość w PLN próg 50 mln EUR oraz podatkowych grup kapitałowych. W praktyce, część podatników publikowała już te dokumenty w zeszłym roku. Jednak dla tych, którzy wskazany próg przekroczyli pierwszy raz w roku 2021 będzie to nowość.
Od czego zacząć?
Przede wszystkim od uporządkowania zakresu obowiązków.
Obowiązkowi publikacji w internecie oraz przesłania do organu podatkowego podlega informacja o realizowanej strategii podatkowej.
Zgodnie z przepisami Ustawy CIT w dokumencie tym należy umieścić następujące informacje o:
- procesach oraz procedurach dotyczących zarządzania wykonywaniem obowiązków podatkowych;
- realizacji przez podatnika obowiązków podatkowych;
- wybranych transakcji z podmiotami powiązanymi i planowanych lub podejmowanych działaniach restrukturyzacyjnych;
- przekazanych schematach podatkowych, złożonych wnioskach o wydanie interpretacji indywidualnych, wiążących informacji stawkowych itp.;
- rozliczeniach podatkowych w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową.
Można tu ograniczyć się jedynie do krótkiego przedstawienia tych okoliczności, z tym, że przepisy wymagają, aby dokument przygotowywany był z uwzględnieniem charakteru, rodzaju i rozmiaru prowadzonej działalności.
Co ze strategią podatkową?
Strategię podatkową można określić jako misję, wizję oraz cele podatkowe podmiotu, które wpływają na jego sposób prowadzenia biznesu.
Przedstawiając swoją strategię podatkową warto uwzględniać elementy takie jak: zarządzanie kwestiami podatkowymi, stosunek do ryzyka podatkowego, kompetencje i decyzyjność w wykonywaniu zadań podatkowych, czy zaangażowanie i zarządzanie zasobami.
Czy należy posiadać strategię podatkową?
W praktyce, każdy podatnik posiada swoją strategię podatkową. Przejawia się ona w jego podejściu do kwestii podatkowych, „apetycie” na ryzyko, czy organizacji realizacji obowiązków podatkowych.
Warto jednak strategię podatkową spisać, a jej założenia pokazać publicznie, w ramach informacji o realizacji strategii podatkowej. Będzie to pokazanie szerokiemu spektrum odbiorców, że traktujemy kwestie podatkowe jako element wartości przedsiębiorstwa. Będzie to zatem wartość dodana dla wizerunku danego podatnika.
Co z procesami i procedurami?
W praktyce, niemal każdy podatnik stosuje określone działania dla celów prawidłowej realizacji obowiązków podatkowych. Często nie są one jednak spisane, nie tworzą też spójnego systemu. Przy okazji sporządzania strategii podatkowej oraz informacji o jej realizacji warto zadbać o uporządkowanie tego obszaru i przygotowanie pisemnych procedur w taki sposób, aby ułatwiły realizację obowiązków podatkowych i były argumentem o dochowywaniu przez podatnika należytej staranności.
Co jeszcze?
Z naszych doświadczeń wynika, że w realizacja tego typu projektów jest doskonała okazją do spojrzenia na kwestie podatkowe z nowej perspektywy i ich uporządkowanie. Warto wzmocnić procesy, które działają i zmienić te, które nie przynoszą oczekiwanych efektów.
Nasze wsparcie
Zapraszamy do kontaktu z nami. Posiadami bogate doświadczenie we wdrażaniu strategii podatkowych oraz procedur podatkowych u wielu podatników, w tym podmiotów działających w międzynarodowych grupach kapitałowych i podmiotów giełdowych.
Z reguły rozpoczynamy od ograniczonego przeglądu podatkowego, w trakcie którego identyfikujemy aktualny stan podejścia do kwestii podatkowych oraz procesów z tym związanych.
W oparciu o tak uzyskaną wiedzę pomagamy przygotować konkretne projekty rozwiązań, które po Państwa akceptacji uzyskują formę skodyfikowanych procedur i innych dokumentów. Asystujemy również w ich wdrożeniu w życie.
Zapraszamy do kontaktu!
Kontakt: tomasz.jakubiak@ulve.pl