Polskie przepisy ustawy o VAT umożliwiają nałożenie dodatkowego zobowiązania podatkowego w VAT (tzw. sankcji) w sytuacji zaniżenia zobowiązania/zwiększenia zwrotu w wykazanej deklaracji lub w wypadku braku jej złożenia (jej wysokość to 30% bądź 20% należnego zobowiązania). Wątpliwości wzbudzał w szczególności fakt, że sankcja powstawała nawet jeśli podatnik deklarację skorygował, a podatek i odsetki były uiszczone.
Trybunał ocenił, że polskie rozwiązania są niezgodne z prawem UE, w tym zasadą proporcjonalności, bowiem stosowane są „automatycznie”, nawet jeśli nieprawidłowość wynika z błędu, gdzie nie występuje oszustwo lub uszczuplenie należności budżetowych.
Rozstrzygnięcie będzie mieć doniosłe znaczenie praktyczne. Podatnicy, którzy zostali obciążeni „sankcją”, we wskazanych powyżej okolicznościach mogą wnioskować o wznowienie postępowania czy stwierdzenie nadpłaty. Resort Finansów powinien również przeanalizować kwestię zmian w zakresie wskazanych przepisów.
Wyrok TSUE z dnia 15 kwietnia 2021 r., sygn. akt C-935/19 (Grupa Warzywna)