Ministerstwo Finansów opublikowało projekt „Objaśnień” w zakresie cen transferowych dotyczące domniemania i należytej staranności.
Przypomnijmy, że zgodnie ze znowelizowanymi przepisami o podatku dochodowym podatnicy mają obowiązek sporządzenia dokumentacji cen transferowych także w transakcjach z podmiotami niepowiązanymi, jeśli rzeczywisty właściciel (ang. beneficial owner) takiego podmiotu ma miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, gdzie wartość transakcji przekracza 500.000 zł w roku podatkowym.
Podkreślmy jeszcze raz, że obowiązek ten jest trudny do praktycznego wykonania. Co więcej, ustawodawca zamiast wprowadził kontrowersyjną regulację, wedle której domniemywa się, że rzeczywisty właściciel ma miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, jeżeli kontrahent ten dokonuje w roku podatkowym lub roku obrotowym rozliczeń z podmiotem mającym siedzibę lub zarząd na takim terytorium.
Opublikowany projekt „Objaśnień” odnosi się właśnie to wskazanej regulacji.
Ministerstwo wskazuje w nich na następujące okoliczności:
- podatnicy powinni szeroko rozumieć pojęcie „rozliczeń”, gdzie obejmuje ono uregulowanie z kontrahentem rozrachunków (należności/ zobowiązań), a forma może być tak pieniężna, jak i niepieniężna (np. kompensata);
- przepis ma charakter domniemania, zatem jeśli podatki ustali, że druga strona transakcji dokonuje rozliczeń z podmiotem „rajowym”, znajduje ono zastosowanie i powstaje obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych;
- podatnik powinien ustalić dokonywanie tych transakcji wszelkimi dostępnymi metodami.
Dalej, Ministerstwo proponuje dwie, praktyczne, ścieżki postępowania:
- w wypadku podmiotów niepowiązanych dla dochowania należytej staranności wystarczające jest: (1) pozyskanie przez podatnika oświadczenia od kontrahenta – po zakończeniu roku podatkowego – z którego wynika, że nie dokonuje on rozliczeń z podmiotem „rajowym”, (2) weryfikacja jego prawdziwości z innymi dostępnymi źródłami;
- w wypadku podmiotów powiązanych należy dodatkowo zweryfikować źródła informacji takie, jak: grupowa dokumentacja TP, informacja CbC, sprawozdanie finansowe, struktura właścicielska czy opinia zawodowego doradcy (np. radcy prawnego czy doradcy podatkowego).
Analizowana regulacja jest dość kontrowersyjna. Niemniej, stanowisko zaprezentowane w projekcie „Objaśnień” daje podatnikom konkretne wskazówki w jaki sposób wywiązywać się z tego obowiązku. Ważne, aby zweryfikować funkcjonujące u Państwa procedury celem dostosowania ich do nowych obowiązków.
Obecnie trwają konsultacje przedstawionego projektu