Koniec roku to tradycyjny czas uchwalania zmian przepisów prawa podatkowego. W tym roku największe kontrowersje wzbudzają kwestię podatków dochodowych. Niemniej, także podatek od towarów i usług (VAT) obfituje w kwestie warte uwagi.
Poniżej, chcielibyśmy przedstawić Państwu syntetyczne ujęcie istotnych dla rozliczania VAT nowości.
1. Nowelizacja przepisów Ustawy VAT – tzw. „pakiet SLIM VAT”
Pakiet „Slim VAT” promowany jest jako działanie probiznesowe, będące wyjściem naprzeciw postulatom rynku i mające podatek uprościć. SLIM ma być przy tym akronimem, utworzonym ze słów „simple, local and modern”.
Zmiany dotyczą m. in. następujących obszarów:
- podwyższenie limitu dla prezentów małej wartości z 10 zł do 20 zł;
- zamiast potwierdzenia odbioru faktury korygującej „uzgodnienie” z nabywcą warunków, które wskazane są na fakturze korygującej;
- kodyfikacja zasady, że zwiększenie podstawy opodatkowania następuje w okresie powstania przyczyny korekty;
- możliwość stosowania jednego kursu dla podatku dochodowego i dla VAT, ale konieczność stosowania przez 12 miesięcy;
- wydłużenie terminu na wywóz towarów dla zachowania stawki 0% przy zaliczkach w eksporcie (z 2 na 6 miesięcy);
- termin na bieżące odliczenie VAT – wydłużenie z 3 do 4 miesięcy;
- wyłączenie stosowania MPP również dla potrąceń wielostronnych (np. netting);
- wiążące informacje stawkowe (WIS-y) ważne 5 lat od dnia ich wydania (WIS-y z przed nowelizacji również);
- wprowadzenie odliczania VAT od usług noclegowych nabywanych w celu odsprzedaży;
- wprowadzenie elektronicznego obiegu dokumentów TAX FREE oraz elektronicznego potwierdzania wywozu towarów.
W praktyce, oprócz ułatwień jedno z rozwiązań może stać się źródłem potencjalnych problemów. Chodzi o korektę zmniejszającą odliczony przez nabywcę podatek naliczony. Obecnie, w wypadku wystawienia faktury korygującej, nabywca ma obowiązek obniżyć podatek naliczony w rozliczeniu za okres, w którym tę fakturę otrzymał. W myśl proponowanej zmiany obowiązek ten powstanie w rozliczeniu za okres, w którym warunki obniżenia zostały uzgodnione.
Pojęcie „uzgodnienia” jest przy tym nieostre. Występować zatem będą sytuacje, w których biznesowe ustalenia wyprzedzą wystawienie i przekazanie faktury korygującej nabywcy. W takim wypadku może się okazać, że jeśli podatnik czeka na fakturę korygującą, to popadnie on w zaległość podatkową. Stanie się tak, jeśli jej otrzymanie nastąpi w kolejnym miesiącu lub miesiącach. Proponowane rozwiązanie jest zatem niepraktyczne, zwłaszcza dla dużych podatników, u których funkcje sprzedaży i księgowości są rozdzielone.
Obecnie projekt został przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu. Planowane wejście w życie to początek 2021 r.
2. Nowelizacja przepisów Ustawy VAT – tzw. „pakiet e-commerce”
Przed kilkoma dniami opublikowano projekt zmian przepisów Ustawy VAT, dokonujący wdrożenia założeń tzw. „pakietu e-commerce”.
Celem zmian jest uszczelnienie poboru podatku od handlu transgranicznego, w szczególności w zakresie artykułów elektronicznych.
Zniknąć ma zwolnienie z podatku w wypadku importu towarów, gdzie łączna wartość przesyłki nie przekracza wartości 22 euro. Projekt przewiduje nałożenie obowiązków w zakresie poboru i zapłaty VAT oraz prowadzenia odpowiednich ewidencji na podmioty takie jak platformy handlowe. Generalną zaś ideą zmian jest przerzucenie obowiązku zapłaty podatku z zagranicznego dostawcy na kolejne etapy dostawy tak, aby był on efektywnie uiszczany.
Procedura szczególna MOSS (Mini One Stop Shop) zmodyfikowana zostanie do procedury szczególnej One Stop Shop (OSS). Stosowana ona jest obecnie do usług telekomunikacyjnych, nadawczych czy świadczonych drogą elektroniczną, zaś po nowelizacji także do innych usług świadczonych na rzecz konsumentów, wewnątrzwspólnotowej sprzedaż towarów na odległość oraz dostawy dokonywanej przez interfejsy elektroniczne. Uproszczenie to umożliwia rozliczenie VAT w państwie siedziby świadczącego, bez konieczności rejestracji w kraju usługobiorcy.
Projekt znajduje się na etapie prac legislacyjnych w Ministerstwie Finansów. Planowane wejście w życie to lipiec 2021 r.
3. Orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości UE sprawie C-335/19
Przepisy Ustawy VAT nie zezwalają na korektę VAT należnego, z tytułu tzw. „ulgi na złe długi”, jeśli na dzień poprzedzający złożenie deklaracji z korektą dłużnik:
- nie był zarejestrowany jako podatnik VAT czynny;
- znajdował się w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego upadłościowego lub w trakcie likwidacji.
Tego typu wymogi skutecznie uniemożliwiały korektę istotnej części VAT należnego, który nie był wierzycielowi przez dłużnika zapłacony.
Wyrokiem z dnia 15 października 2020 r. Trybunał orzekł, iż wskazane powyżej wymogi sprzeczne są z przepisami unijnej Dyrektywy VAT, zaś same jej przepisy w analizowanym zakresie nadają się do bezpośredniego zastosowania.
Oznacza to, iż podatnicy mogą powołać się na tzw. bezpośredni skutek prawa unijnego i dokonać korekty, pomijając niezgodną z prawem unii regulację krajową.
Warto zatem zidentyfikować, czy u podatnika występują tego typu sytuacje.
4. Zmiany – paragony z NIP jako uproszczone faktury VAT
Ministerstwo Finansów proponuje, by paragon fiskalny z numerem NIP nabywcy do kwoty 450 zł nie był fakturą uproszczoną chyba, że posiadać będzie w swojej treści również dane nabywcy: nazwę (imię i nazwisko) oraz adres.
W takiej sytuacji: nabywca będzie mógł żądać wystawienia faktury VAT do takiego paragonu, zaś sprzedawca nie będzie raportował go osobno w JPK_VAT.
Planowane wejście w życie regulacji to styczeń 2021 r.