Król Karol odznaczył wokalistki koreańskiego zespołu Blackpink Orderami Imperium Brytyjskiego, a niedługo możemy spodziewać się ich koncertów w innych częściach Europy, w tym w Polsce. Taylor Swift, po tym jak otrzymała tytuł Człowieka Roku 2023 od tygodnika „Time”, rusza od nowego roku w wielką trasę koncertową po Europie, w tym odwiedzi pod koniec sierpnia Polskę. Youssou N’Dour, jeden z najbardziej znanych afrykańskich artystów, którego majątek szacowany jest na 150 mln euro, koncertował w Bielsku-Białej. Dlaczego przytaczamy te sytuacje? Aby wskazać, że (co chyba każdy uzna za oczywistość) kultura nie zna granic. Obecnie, przy wszechobecnej globalizacji, codziennością jest zapraszanie do Polski artystów z różnych krańców świata. Często jednak takie współprace organizowane są za pośrednictwem agencji artystycznych, które fakturując finansujących koncerty, uwzględniając na fakturze również swoją prowizje oraz inne wydatki często zbiorczo pokazując poszczególne pozycje. Co w takiej sytuacji z podatkiem u źródła?
Na wstępie należy wskazać, iż zgodnie z art. 21 Ustawy CIT oraz art. 29 Ustawy PIT, podatek dochodowy z tytułu uzyskanych w Polsce przez nierezydentów przychodów opłat za świadczone usługi w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej prowadzących działalność w zakresie imprez artystycznych, rozrywkowych lub sportowych ustala się w wysokości 20% przychodów.
Powyższa regulacja powinna być stosowana wraz z uwzględnieniem konkretnych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Zasadniczo w tychże umowach wskazane jest, że zyski przedsiębiorstwa umawiającego się państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi w drugim umawiającym się państwie działalność poprzez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej można je przypisać temu zakładowi.
Idąc dalej, w zakresie wynagrodzenia samych artystów umowy UPO określają, że dochód uzyskany przez osobę mającą miejsce zamieszkania w umawiającym się państwie z tytułu działalności artystycznej, na przykład artysty scenicznego, czy muzyka z osobiście wykonywanej w tym charakterze działalności w drugim umawiającym się państwie, może być opodatkowany w tym drugim państwie.
Innymi słowy, przekładając z podatkowego na polski, przepisy mówią, że opodatkowaniu w Polsce podlegał będzie tylko dochód uzyskany przez artystów na terytorium naszego kraju. Jednocześnie, gdy taki artysta przedstawi certyfikat rezydencji, to w niektórych sytuacjach może być zastosowana niższa stawka podatku bądź zwolnienie, które to powinno być określone w danej umowie UPO.
Jednak z jakimi praktycznymi problemami borykają się organizatorzy festiwali i koncertów współpracujący z agencjami artystycznymi? Generalnie nie jest wyjątkiem sytuacja, gdy agencja artystyczna fakturując organizatora wskazuje na fakturze VAT jedną pozycję, która uwzględnia honorarium kilku artystów bez wyszczególnienia jaka gaża przysługuje konkretnemu artyście bądź też podaje łącznie kwotę honorarium artysty oraz swoją prowizję. W takiej sytuacji zasadnym jest pytanie o właściwy sposób postępowania, które powinien przyjąć finansujący koncert jako płatnik podatku u źródła.
W tym względzie warto przywołać komentarz do art. 17 Modelowej Konwencji (opodatkowanie artystów i sportowców) gdzie wskazuje się, iż: „nie wchodzi w zakres tego artykułu dochód osiągany przez impresariów, agentów itp. za organizowanie występów artysty lub sportowca, natomiast objęty jest tym artykułem wszelki dochód osiągany w imieniu artysty lub sportowca.”
Jednocześnie, analizując tego rodzaju problem, wypowiedział się Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 28 marca 2023 r. (nr 0114-KDIP2-1.4010.276.2022.5.OK), gdzie stwierdził, że:
„Zatem otrzymując od agencji artystycznej z Wielkiej Brytanii fakturę z wyszczególnioną kwotą za rezerwację artysty oraz wynagrodzenie (honorarium) artysty zagranicznego, jednakże bez podziału tego wynagrodzenia na poszczególnych artystów prawidłowo potraktowali Państwo wypłacone wynagrodzenie jako dochód agencji artystycznej z Wielkiej Brytanii.
W przypadku, gdy Fundacja nie ma możliwości stwierdzenia, jaka część wynagrodzenia za wykonanie koncertu wypłacanego Agencji przypada konkretnemu artyście, całe wynagrodzenie należy potraktować jako dochód Agencji.”
Mając na względzie powyższe, należy rozróżnić dwie sytuację faktyczne, gdzie na fakturze od agencji artystyczne:
- nie można wyodrębnić jaka konkretna część honorarium przypada dla danego artysty (np. ze względu podanie sumarycznej kwoty przypadającej na rzecz kilku artystów bądź też wskazanie łącznie kwoty honorarium artysty oraz wynagrodzenia agencji);
- można wyodrębnić jakie konkretnie honorarium przypada dla danego artysty.
W pierwszym stanie faktycznym, jak wskazano w ww. interpretacji indywidualnej, zasadnym jest uznanie, iż wypłacone wynagrodzenie do agencji artystycznej należy potraktować jako dochód agencji. Tym samym, to na jej rzecz należałoby wystawić informację IFT-2R oraz deklarację CIT-10Z.
Inna sytuacja będzie miała miejsce przy drugim stanie faktycznym. Gdy z faktury wystawionej przez agencję wprost wynika jaka kwota honorarium przypada na rzecz danego artysty wraz ze wskazaniem jego danych, to informację IFT-1R oraz deklarację PIT-8AR powinno się wystawić na jego rzecz.
Wynika to z faktu, iż w takim przypadku, nie ma wątpliwości co do ustalenia beneficjenta rzeczywistego danego świadczenia. Takie stanowisko potwierdzone zostało przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 25 lutego 2022 r. (nr 0111-KDIB1-1.4010.594.2021.2.BK), gdzie wskazano, że na informacji IFT powinien być wskazany rzeczywisty odbiorca należności (jeśli jest znany) nawet w sytuacji, gdy bezpośrednia płatność ponoszona jest na rzecz innego podmiotu.
Na marginesie należy wskazać, że warto też zwrócić uwagę, iż większość umów UPO zezwala na niepobieranie podatku u źródła w sytuacji, gdy organizowane koncerty finansowane są w większości ze środków publicznych. Potwierdza to przykładowo interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 14 grudnia 2017 r. (nr 0115-KDIT2-1.4011.279.2017.2.MN).
Podsumowując, w naszej ocenie, w sytuacji, gdy z faktury od agencji artystycznej za wykonany koncert wprost wynika kwota honorarium przypisana do danego artysty, wówczas dokumentacja w postaci informacji IFT oraz deklaracji podatkowej powinna zostać wystawiona bezpośrednio na rzecz danego artysty jako beneficjenta świadczenia. W innym przypadku, gdy nie sposób wyodrębnić konkretnej kwoty honorarium artysty – informacje IFT oraz deklaracja podatkowa powinna zostać wystawiona bezpośrednio na agencję.