Chcielibyśmy przedstawić Państwu krótkie, autorskie, podsumowanie istotnych tematów podatkowych i prawa gospodarczego w roku 2024. Dotyczy to zarówno zmian w przepisach prawa podatkowego, jak i innych istotnych kwestii. Warto przeanalizować je pod kątem wpływu na Państwa działalność.
Krajowy System e-Faktur (KSeF)
Podatkowym „tematem numer jeden” nadchodzącego roku z pewnością będzie KSeF.
Przypomnijmy, że obligatoryjny KSeF wchodzi w życie – z zasady – 1 lipca 2024 r. Nieco więcej czasu mają podatnicy zwolnieni. Ich ten obowiązek dotyczyć będzie od 1 stycznia 2025 r.
Warto podkreślić raz jeszcze, że KSeF stanowić będzie istotną rewolucję w działalności przedsiębiorców. Dotyczyć ona będzie nie tylko wystawiania i przesyłania faktur. Zmiany obejmą, siłą rzeczy, także i procesy biznesowe, jak zasady obiegu dokumentów, ich akceptacji czy archiwizacji.
Zatem KSeF jest wyzwaniem nie tylko dla działów finansowych, ale i dla wielu działów biznesowych.
Rekomendujemy, aby nie odkładać zmian w czasie, lecz rozpocząć przygotowanie do KSeF możliwie szybko.
Zmiany powyborcze?
Obecna większość parlamentarna składała w trakcie kampanii wyborczej wiele obietnic w zakresie podatków. Dotyczyły one np. podwyższenia kwoty wolnej czy zmian w składce zdrowotnej. Na ten moment trudno jednak przewidzieć jakie rozwiązania zostaną skierowane do wdrożenia – póki co brak jeszcze konkretów.
Podatek od przerzuconych dochodów
Podatek od przerzuconych dochodów za 2023 r. będzie rozliczany wedle zmienionych regulacji. Część z nich doprecyzowała lub zmodyfikowała poprzednie zasady.
Co jednak kluczowe, będzie to pierwszy rok obowiązywania domniemania, że podatek ten jest należny – to na polskim podmiocie ciążyć będzie obowiązek wykazania, że przesłanki dla opodatkowania nie zostały spełnione!
Zgromadzenie odpowiedniej dokumentacji może zatem stanowić jedno z większych wyzwań w trakcie rozliczenia rocznego za 2023 r.
Podatek „minimalny” (Ustawa CIT)
Minimalny podatek dochodowy został wprowadzony przepisami „Polskiego Ładu”. Tym niemniej, do tej pory odraczano stosowanie tych przepisów. Od 2024 r. mają one znów obowiązywać. Brak póki co informacji o kolejnym odroczeniu.
Przypomnijmy, że podatek ten uiszczać mają podatnicy CIT, którzy w roku podatkowym ponieśli stratę z „operacyjnego” źródła przychodów albo osiągnęli rentowność „podatkową” w wysokości nie większej niż 2%. Podatek ma wynosić 10% podstawy opodatkowania.
Co ważne, podatek byłby płacony za rok 2024. Zatem pierwsze jego efektywne rozliczenie nastąpi po zakończeniu 2024 r. (efektywne rozliczenie w 2025 r.) Podatnicy będą zobowiązani do samodzielnego jego rozliczenia, wedle jednej z dwóch metod (obliczenie standardowe lub metoda uproszczona).
Istotne będzie określenie: czy dany podatnik w ogóle podlega pod ten podatek (Ustawa CIT przewiduje szereg wyłączeń) oraz bieżące prognozowanie wyniku rocznego.
Obniżona stawka VAT na żywność
W aktualnym stanie prawnym 0% stawka VAT na żywność obowiązywać będzie do końca marca 2024 r. Jest to zmiana wprowadzona ministerialnym rozporządzeniem.
Nie jest jednak pewne, czy po tej dacie nastąpi powrót do stawek ustawowych. Tutaj kluczowym aspektem będzie zapewne sytuacja gospodarcza oraz kondycja finansowa budżetu państwa.
Podatek „minimalny” (Pillar II)
Od 2024 r. Polska powinna implementować tzw. Dyrektywę Pillar II (Dyrektywa w sprawie zapewnienia globalnego minimalnego poziomu opodatkowania międzynarodowych grup przedsiębiorstw oraz dużych grup krajowych).
Wprowadza ona podatek minimalny, adresowany do międzynarodowych i lokalnych grup kapitałowych, których roczny globalny obrót przekracza 750 mln EUR.
Jego rolą ma być zapewnienie rozliczania przez takie podmioty podatku na poziomie co najmniej 15%.
Póki co brak jednak ujawnionych przez Ministerstwo Finansów prac legislacyjnych w tym zakresie. Możliwe jednak, że nowe kierownictwo resortu zaprezentuje niedługo takie propozycje.
Szybsza amortyzacja
W 2024 r. możliwe będzie skrócenie okresu amortyzacji budynków i budowli mieszkalnych przez podatników z sektora MŚP, w zależności od poziomu bezrobocia na terenie danego powiatu.
Chodzi tu o wytworzone we własnym zakresie środki trwałe będące budynkami (lokalami) niemieszkalnymi i budowlami, zaliczonymi do grupy 1 i 2 Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT), po raz pierwszy wprowadzone do ewidencji środków trwałych danego podatnika.
Przepisy stosuje się, gdy ten środek trwały znajduje się na obszarze gminy:
- zlokalizowanej w powiecie, w którym przeciętna stopa bezrobocia wynosi co najmniej 120% przeciętnej stopy bezrobocia w kraju oraz
- w której wskaźnik dochodów podatkowych na jednego mieszkańca w gminie jest mniejszy niż 100% wskaźnika dochodów podatkowych dla wszystkich gmin.
Skrócenie okresu amortyzacji nastąpić może do 5 lub 10 lat (w zależności od stopy bezrobocia w danej gminie).
Raportowanie niefinansowe
W roku 2024 oczekujemy na przyjęcie przepisów wdrażających Dyrektywę DAC7 oraz Dyrektywę 2021/2101. Pierwsza z nich wprowadza obowiązki sprawozdawcze operatorów platform cyfrowych, druga to obowiązek publicznego ujawniania sprawozdania o podatku dochodowym w podziale na kraje (dla największych podmiotów).
Podatek od nieruchomości
Zwiększone zostały maksymalne stawki podatku od nieruchomości, które nakładać mogą gminy. Przykładowo, stawka: od gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej może wynosić 1,34 zł od 1 m2 powierzchni, a od budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej może wynosić 33,1 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej.
Warto śledzić na bieżąco podejście konkretnych gmin, na terenie których posiadany jest majątek trwały.
Pozostałe
Cały czas czekamy na wdrożenie dyrektywy o ochronie sygnalistów. Polska jest istotnie opóźniona w tym procesie.
Do końca stycznia 2024 r. należy złożyć pierwszy kwartalny raport w zakresie CBAM. Kolejne raporty po zakończeniu każdego kolejnego kwartału.
Limity zwolnień w PIT dla świadczeń z ZFŚS wracają do „przedpandemicznej” wysokości 1.000 zł (z 2.000 zł obecnie).
W związku z dwukrotnym (1 stycznia i 1 lipca) podwyższeniem płacy minimalnej wzrosną progi kwotowe w Kodeksie Karnym Skarbowym, w szczególności zaś:
- próg rozgraniczenia przestępstwa i wykroczenia wyniesie: 21.210 zł (od 1 stycznia do 30 czerwca) i 21.500 (od 1 lipca do 31 grudnia);
- analogiczne wartości stosowane będą do maksymalnego poziomu kary grzywny, która może być nałożona mandatem karnym;
- maksymalna kara grzywny za przestępstwo skarbowe może z kolei wynieść 40.723.200 zł (od 1 stycznia do 30 czerwca) i 41.279.040 zł (od 1 lipca do 31 grudnia).
1 stycznia 2024 r. wchodzi w życie opłata za produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych będących opakowaniami. Ma ona wynosić 20 groszy dla kubków i 25 groszy dla opakowań na posiłki.
Rada Ministrów Mateusza Morawieckiego zaproponowała zwiększenie określonych limitów dla celów amortyzacji. Jednakże póki co trudno przewidzieć, czy to rozwiązanie zostanie poparte przez nową większość parlamentarną.