Zrównoważony rozwój i ochrona środowiska – to cele, które na swoich sztandarach ma Unia Europejska. Realizuje je poprzez wdrażanie ambitnych rozwiązań wspomagających minimalizację szkodliwego wpływu człowieka na planetę, a tym samym promowanie gospodarki o obiegu zamkniętym.
Jednym ze sposobów na realizację tych założeń jest implementowana w Polsce ustawą z dnia 14 kwietnia 2023 r. o zmianie ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2023 poz. 877; dalej jako: „ustawa”) Dyrektywa Single-Use Plastic, a konkretnie Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/904 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie zmniejszenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko.
Wyżej wymieniona ustawa rozpoczęła obowiązywanie od 24 maja br. nowelizując m.in.:
- ustawę z 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1903, ost.zm. Dz.U. z 2923 r. poz. 877; dalej jako: „ustawa o opłacie produktowej”),
- ustawę z 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 160; ost.zm. Dz.U. z 2023 r. poz. 877; dalej jako: „ustawa o gospodarce opakowaniami”).
Analizę tej nowelizacji należy rozpocząć od definicji przedsiębiorcy z art. 2 pkt 9b ustawy o opłacie produktowej. Według tego aktu prawnego za przedsiębiorcę uważa się osoby sprowadzające na rynek polski produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych (w tym narzędzia połowowe), zarówno z krajów członkowskich UE, jak i z państw trzecich oraz osoby wytwarzające te produkty, którzy wprowadzają je do obrotu pod własnym oznaczeniem, oraz osoby, którzy wprawdzie nie wyprodukowali tych produktów, lecz wprowadzają je do obrotu pod własnym oznaczeniem. (dalej jako: „Przedsiębiorca”).
Jakie najważniejsze zmiany wprowadza ustawa?
- Zakaz wprowadzania do obrotu niektórych produktów
Zgodnie z załącznikiem nr 7 do ustawy o opłacie produktowej zakazuje się wprowadzanie do obrotu następujących produktów:
- patyczki higieniczne, z wyjątkiem patyczków przeznaczonych do celów medycznych,
- sztućce (widelce, noże, łyżki, pałeczki),
- talerze,
- słomki, z wyjątkiem słomek przeznaczonych do celów medycznych,
- mieszadełka do napojów,
- patyczki mocowane do balonów i służące do tego, aby balony się na nich opierały, w tym mechanizmy tych patyczków, z wyjątkiem balonów do użytku przemysłowego lub innych profesjonalnych zastosowań, które to balony nie są rozprowadzane wśród konsumentów,
- pojemniki na żywność wykonane z polistyrenu ekspandowanego, tj. pojemniki, takie jak pudełka, z pokrywką lub bez, stosowane w celu umieszczenia w nich żywności, która jest:
- przeznaczona do bezpośredniego spożycia, na miejscu lub na wynos,
- zazwyczaj spożywana bezpośrednio z pojemnika oraz
- gotowa do spożycia bez dalszej obróbki, takiej jak przyrządzanie, gotowanie czy podgrzewania
- w tym pojemniki na żywność typu fast food lub na inne posiłki gotowe do bezpośredniego spożycia,
- z wyjątkiem pojemników na napoje, talerzy oraz paczek i owijek zawierających żywność,
- pojemniki na napoje, w tym ich zakrętki i wieczka, wykonane z polistyrenu ekspandowanego,
- kubki na napoje, w tym zakrętki i wieczka, wykonane z polistyrenu ekspandowanego.
Zakazem objęte są wspomniane wyżej produkty pochodzące z:
- importu z państw trzecich,
- wewnątrzwspólnotowego nabycia z innego kraju członkowskiego Unii Europejskiej oraz
- produkcji na terenie Polski.
Tym samym, już od 24 maja 2023 r., na terytorium Polski nie mogą być one wprowadzane na nasz rynek.
- Opłata konsumencka
Zgodnie z wprowadzonym do ustawy o opłacie produktowej art. 3b, Przedsiębiorca:
- prowadzący jednostkę handlu detalicznego, jednostkę handlu hurtowego lub jednostkę gastronomiczną, w których są oferowane produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych będące opakowaniami lub napoje lub żywność pakowane przez tego Przedsiębiorcę w te produkty,
- pakujący i oferujący za pomocą urządzenia vendingowego, w tym umieszczonego także w miejscach innych niż jednostki handlu detalicznego, jednostki handlu hurtowego lub jednostki gastronomiczne, napoje lub żywność w produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych
– jest obowiązany do pobrania opłaty od użytkownika końcowego nabywającego te produkty lub napoje lub żywność w tych produktach.
Do produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych podlegających zmniejszaniu stosowania, o których mowa w załączniku nr 6, zalicza się:
- kubki na napoje, w tym ich pokrywki i wieczka,
- pojemniki na żywność, w tym pojemniki takie jak pudełka, z pokrywką lub bez, stosowane w celu umieszczania w nich żywności, która jest:
- przeznaczona do bezpośredniego spożycia, na miejscu lub na wynos,
- zazwyczaj spożywana bezpośrednio z pojemnika oraz
- gotowa do spożycia bez dalszej obróbki, takiej jak przyrządzanie, gotowanie czy podgrzewanie
– w tym pojemniki na żywność typu fast food lub na inne posiłki gotowe do bezpośredniego spożycia, z wyjątkiem pojemników na napoje, talerzy oraz paczek i owijek zawierających żywność.
Co istotne w tym punkcie, w punkcie sprzedaży korzystającym z ww. produktów, koniecznym jest zapewnienie dostępności opakowań alternatywnych będących opakowaniami, wytworzonymi z materiałów innych niż tworzywa sztuczne, w tym innych niż tworzywa sztuczne ulegające biodegradacji, lub dostępności opakowań wielokrotnego użytku.
Co do samych opłat, to ustawodawca określił maksymalną stawkę opłaty w wysokości 1 zł za sztukę produktu jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych będącego opakowaniem. Niemniej jednak rzeczywista stawka opłaty, przeznaczonej na pokrycie kosztów zagospodarowania odpadów powstałych z tych produktów została określona rozporządzeniem ministra właściwego do spraw klimatu i wynosi:
- za kubek na napoje, w tym jego pokrywkę czy wieczko – 20 groszy,
- do pojemników na żywność – 25 groszy.
- Opłata od recyklingu
Zgodnie z art. 3k ustawy o opłacie produktowej, Przedsiębiorca wprowadzający do obrotu produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych wymienione w sekcjach I i III oraz sekcji II załącznika nr 9 do tejże ustawy jest obowiązany od 1 stycznia 2024 r. do ponoszenia corocznej opłaty na pokrycie kosztów:
- zbierania odpadów powstałych z produktów tego samego rodzaju, które wprowadził do obrotu, pozostawionych w publicznych systemach zbierania odpadów, w tym na pokrycie kosztów utworzenia i utrzymania tych systemów, transportu tych odpadów i ich przetwarzania,
- uprzątania oraz transportu i przetwarzania odpadów powstałych z produktów tego samego rodzaju jak odpady powstałe z produktów, które wprowadził do obrotu.
Opłatę tę oblicza się jako iloczyn stawki oraz odpowiednio masy albo liczby wprowadzonych do obrotu w danym roku kalendarzowym przez danego Przedsiębiorcę produktów o których mowa w ww. załączniku nr 9.
Stawka 0,20 zł za kg produktów wprowadzonych do obrotu dotyczy takich produktów, jak:
- pojemniki na żywność, tj. pojemniki takie jak pudełka, z pokrywką lub bez, stosowane w celu umieszczania w nich żywności, która jest:
- przeznaczona do bezpośredniego spożycia, na miejscu lub na wynos,
- zazwyczaj spożywana bezpośrednio z pojemnika oraz
- gotowa do spożycia bez dalszej obróbki, takiej jak przyrządzanie, gotowanie czy podgrzewanie
– w tym pojemniki na żywność typu fast food lub na inne posiłki gotowe do bezpośredniego spożycia, z wyjątkiem pojemników na napoje, talerzy oraz paczek i owijek zawierających żywność;
- paczki i owijki wykonane z elastycznych materiałów zawierające żywność przeznaczoną do bezpośredniego spożycia z paczki lub owijki bez żadnej dalszej obróbki,
- pojemniki na napoje o pojemności do trzech litrów, tj. pojemniki stosowane do przechowywania napojów, takie jak butelki na napoje, w tym ich zakrętki i wieczka, oraz wielomateriałowe opakowania na napoje, w tym ich zakrętki i wieczka, z wyłączeniem szklanych lub metalowych pojemników na napoje, których zakrętki i wieczka są wykonane z tworzyw sztucznych,
- kubki na napoje, w tym ich pokrywki i wieczka,
- lekkie torby na zakupy z tworzywa sztucznego w rozumieniu art. 8 pkt 15a lit. a ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi.
Stawka 0,01 zł za 1 sztukę wprowadzoną do obrotu dotyczy takich produktów, jak:
- chusteczki nawilżane, tj. uprzednio nawilżone chusteczki przeznaczone do higieny osobistej i uprzednio nawilżone chusteczki do użytku domowego,
- balony, z wyjątkiem balonów do użytku przemysłowego lub innych profesjonalnych zastosowań, które to balony nie są rozprowadzane wśród konsumentów,
- wyroby tytoniowe z filtrami zawierającymi tworzywa sztuczne i filtry zawierające tworzywa sztuczne sprzedawane do używania z wyrobami tytoniowymi.
- Odpowiednie znakowanie produktów
Zgodnie z art. 3j ustawy o opłacie produktowej, Przedsiębiorca wprowadzający do obrotu produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych wymienione w załączniku nr 8 do tej ustawy jest obowiązany do zapewnienia umieszczenia na opakowaniach tych produktów lub na samych produktach odpowiedniego, unijnego oznakowania.
W tym załączniku wymienia się następujące produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych:
- podpaski higieniczne, tampony oraz aplikatory do tamponów,
- chusteczki nawilżane, tj. uprzednio nawilżone chusteczki przeznaczone do higieny osobistej i uprzednio nawilżone chusteczki do użytku domowego,
- wyroby tytoniowe z filtrami zawierającymi tworzywa sztuczne i filtry zawierające tworzywa sztuczne sprzedawane do używania łącznie z wyrobami tytoniowymi,
- kubki na napoje.
- Kampanie edukacyjne
Zgodnie z art. 11b ustawy o opłacie produktowej, Przedsiębiorca wprowadzający do obrotu
- produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych wymienione w pkt 5-9 załącznika nr 10 do tej Ustawy oraz
- narzędzia połowowe zawierające tworzywa sztuczne
– jest obowiązany do finansowania publicznych kampanii edukacyjnych.
W ust. 2 ww. artykułu wskazuje się, że publiczne kampanie edukacyjne obejmują wszelkie działania mające na celu podnoszenie świadomości ekologicznej społeczeństwa w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami wspomagające osiągnięcie wysokiego poziomu selektywnego zbierania tych odpadów, w tym informowanie przy wykorzystaniu środków masowego przekazu, ulotek, broszur informacyjnych i plakatów oraz organizowanie konkursów, konferencji i akcji o charakterze informacyjno-edukacyjnym.
Co więcej, takie publiczne kampanie edukacyjne powinny uwzględniać informowanie społeczeństwa o:
- dostępności alternatywnych produktów wielokrotnego użytku i metod gospodarowania odpadami powstałymi z produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych wymienionych w pkt 5-9 załącznika nr 10 do ustawy oraz narzędziami połowowymi stanowiącymi odpady zawierającymi tworzywa sztuczne,
- dobrych praktykach w zakresie należytego gospodarowania odpadami,
- wpływie zaśmiecania oraz nieodpowiedniego unieszkodliwiania odpadów powstałych z produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych oraz narzędzi połowowych stanowiących odpady zawierających tworzywa sztuczne na środowisko, w szczególności środowisko morskie,
- wpływie na sieci kanalizacyjne nieodpowiednich sposobów unieszkodliwiania odpadów powstających z produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych.
Dla Przedsiębiorców, taki obowiązek wiązać się będzie z opłatą, którą:
- przeznacza w terminie do dnia 1 marca roku kalendarzowego następującego po roku kalendarzowym, którego dotyczy opłata, na publiczne kampanie edukacyjne lub
- wnosi na odrębny rachunek bankowy właściwego urzędu marszałkowskiego w terminie do dnia 15 marca roku kalendarzowego następującego po roku kalendarzowym, którego dotyczy opłata, na publiczne kampanie edukacyjne.
Opłata ta stanowi iloczyn określonej stawki oraz odpowiednio masy lub liczby sztuk wprowadzonych do obrotu w roku kalendarzowym, którego dotyczy opłata.
Stawka opłaty na publiczne kampanie edukacyjne wynosi:
- 0,05 zł za 1 kg wprowadzonego do obrotu produktu wymienionego w pkt 8 załącznika nr 10 do ustawy o opłacie produktowej oraz narzędzi połowowych zawierających tworzywa sztuczne,
- 0,01 zł za 10 sztuk wprowadzonych do obrotu produktów wymienionych w pkt 5 załącznika nr 10 do ustawy o opłacie produktowej,
- 0,01 zł za sztukę wprowadzonych do obrotu produktów wymienionych w pkt 6, 7 i 9 załącznika nr 10 do ustawy o opłacie produktowej.
- Obowiązek wpisu do rejestru
Zgodnie z art. 9 ustawy o opłacie produktowej wpisowi do rejestru, o którym mowa w np. 49 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz.U. z 2013 r. poz.21; dalej jako: „ustawa o odpadach”), w zakresie swojej działalności, podlegają Przedsiębiorcy którzy:
- prowadzą jednostkę handlu detalicznego, hurtowego lub jednostkę gastronomiczną, w której żywność i napoje są pakowane w opakowania jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych lub oferowane są te opakowania,
- za pomocą urządzenia vendingowego oferują i pakują napoje lub żywność w opakowaniach jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych,
- wprowadzają do obrotu produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, o których mowa w załącznikach do ustawy,
- wprowadzają do obrotu narzędzia połowowe wykonane z tworzyw sztucznych,
- prowadzą odzysk lub recykling odpadów pochodzących z produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych lub narzędzi połowowych zawierających tworzywa sztuczne,
- dokonują eksportu oraz wewnątrzwspólnotowej dostawy odpadów powstałych z produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych lub narzędzi połowowych zawierających tworzywa sztuczne,
- prowadzą portowe urządzenia do odbioru odpadów ze statków lub prowadzący inne równoważne systemy zbierania,
- oraz autoryzowani przedstawiciele producentów mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium innego państwa członkowskiego UE lub państwa trzeciego, którzy zajmują się zawodowo na terytorium Polski sprzedażą produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych lub narzędzi połowowych zawierających tworzywa sztuczne (bez względu na wykorzystywaną technikę sprzedaży).
Co równie istotne, Przedsiębiorcy wprowadzający do obrotu:
- produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych wymienione w załącznikach do zmienianej ustawy lub
- narzędzia połowowe zawierające tworzywa sztuczne oraz
- autoryzowani przedstawiciele producentów,
– będą zobowiązani do umieszczania numeru rejestrowego BDO na dokumentach związanych z wykonywaniem przez nich działalności (w zakresie objętym wpisem do rejestru BDO). Chodzi tu np. o faktury VAT lub umowy zawierane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przez tych Przedsiębiorców.
- Roczne sprawozdanie
Przedsiębiorca wprowadzający do obrotu produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych oraz wprowadzający do obrotu narzędzia połowowe zawierające tworzywa sztuczne, jest obowiązani do sporządzania rocznego sprawozdania, o którym mowa w art. 73 ust. 1 ustawy o odpadach.
- Inne obowiązki dla określonych branż (poza powyższymi)
Branża gastronomiczna i sklepy przygotowujące dania na miejscu
Zgodnie z art. 3h ustawy o opłacie produktowej, Przedsiębiorcy są obowiązani do prowadzenia, w postaci papierowej albo elektronicznej, ewidencji liczby nabytych i wydanych użytkownikom końcowym produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych wymienionych w załączniku nr 6 do ustawy będących opakowaniami w danym roku kalendarzowym przez danego Przedsiębiorcę.
Producenci opakowań na napoje
W art. 14a ustawy o gospodarce opakowaniami wskazano, iż: „wprowadzający produkty w opakowaniach na napoje będących butelkami jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych o pojemności do trzech litrów jest obowiązany do zapewnienia, aby opakowania te, włącznie z ich zakrętkami i wieczkami z tworzyw sztucznych, zawierały udział wagowy wynoszący co najmniej:
- od 2025 r. – 25% tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu, jeżeli głównym składnikiem tych opakowań jest politereftalan etylenu;
- od 2030 r. – 30% tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu.”
Jednocześnie, wprowadzając do obrotu napoje, w jednorazowych opakowaniach na napoje będących pojemnikami z tworzyw sztucznych o pojemności do trzech litrów można tego dokonywać, jeżeli zakrętki i wieczka tych pojemników wykonane z tworzyw sztucznych pozostają przymocowane do nich podczas etapu zamierzonego użytkowania napoju.
Podobnie jak w przypadku branży gastronomicznej, producent opakowań na napoje, wprowadzając te produkty jest obowiązany prowadzić ewidencję w postaci papierowej albo elektronicznej, obejmującą informacje o masie opakowań, w których wprowadził do obrotu produkty w danym roku kalendarzowym.
Producenci narzędzi połowowych
Co istotne, przedmiotowe regulacje poza produktami jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych przewiduje również ograniczenia dotyczące wprowadzania do obrotu narzędzi połowowych z tworzyw sztucznych, ze względu na ich znaczący wpływ na zanieczyszczenie środowiska morskiego.
Co rozumie się przez te pojęcia?
- narzędzia połowowe – sprzęt wykorzystywany w rybołówstwie lub akwakulturze w celu lokalizowania, chwytania lub hodowli żywych zasobów morza oraz sprzęt pływający na powierzchni morza i stosowany do wabienia i chwytania lub hodowli żywych zasobów morza;
- narzędzia połowowe stanowiące odpady – narzędzia połowowe, które stały się odpadami w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz.U. z 2022 r. poz. 699, z późn. zm. 7), w tym wszelkie oddzielne elementy, substancje lub materiały, które w momencie porzucenia lub utraty takich narzędzi połowowych stanowiły ich część lub były do nich przymocowany.
Przepisy dot. narzędzi połowowych mają być stosowane od 1 stycznia 2024 r. i obejmą Przedsiębiorców, którzy:
- importują, sprowadzają z innych krajów członkowskich UE i wprowadzają do obrotu narzędzia połowowe zawierające tworzywa sztuczne,
- wytwarzają takie produkty i wprowadzają je do obrotu pod własnym oznaczeniem;
- wprowadzają do obrotu takie produkty pod własnym oznaczeniem, których wytworzenie zlecili innemu podmiotowi.
Niemniej, jak wskazano w uzasadnieniu do wprowadzanych zmian, z wymienionych obowiązków wyłączeni będą Przedsiębiorcy wprowadzający do obrotu narzędzia połowowe zawierające tworzywa sztuczne i prowadzącego działalność połowową w rozumieniu art. 4 pkt 28 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniającego rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009.
W związku z powyższym, zgodnie z art. 8d Ustawy, Przedsiębiorca wprowadzający do obrotu narzędzia połowowe zawierające tworzywa sztuczne jest obowiązany do finansowania kosztów selektywnego zbierania narzędzi połowowych stanowiących odpady zawierających tworzywa sztuczne, które zostały dostarczone do Przedsiębiorców prowadzących portowe urządzenia do odbioru odpadów do Przedsiębiorców prowadzących inne równoważne systemy zbierania, oraz finansowania kosztów ich transportu i przetwarzania.
Ww. koszty nie mogą przekraczać kosztów niezbędnych do świadczenia usług gospodarowania odpadami w sposób efektywny kosztowo. Koszty te są ustalane między Przedsiębiorcą wprowadzającym do obrotu narzędzia połowowe zawierające tworzywa sztuczne a przedsiębiorcą prowadzącym portowe urządzenia do odbioru odpadów lub przedsiębiorcą prowadzącym inne równoważne systemy zbierania.
Co równie istotne, Przedsiębiorca wprowadzający do obrotu narzędzia połowowe zawierające tworzywa sztuczne jest obowiązany do osiągnięcia minimalnego rocznego poziomu zbierania do celów recyklingu narzędzi połowowych stanowiących odpady zawierających tworzywa sztuczne w wysokości co najmniej:
- 5% wagowo – za rok 2024,
- 10% wagowo – za rok 2025,
- 15% wagowo – za rok 2026,
- 20% wagowo – za rok 2027,
- 25% wagowo – za rok 2028,
- 27% wagowo – za rok 2029,
- 30% wagowo – za rok 2030 i za każdy kolejny rok.
Zgodnie z art. 8d ust. 4 ustawy o opłacie produktowej: „Minimalny roczny poziom zbierania w danym roku kalendarzowym jest obliczany jako stosunek masy zebranych narzędzi połowowych stanowiących odpady zawierających tworzywa sztuczne do masy wprowadzonych do obrotu w poprzednim roku kalendarzowym narzędzi połowowych zawierających tworzywa sztuczne, a w przypadku przedsiębiorcy, który w poprzednim roku kalendarzowym nie wprowadził do obrotu narzędzi połowowych zawierających tworzywa sztuczne – do masy produktów wprowadzonych do obrotu w danym roku kalendarzowym.”
Jednocześnie, taki Przedsiębiorca, wprowadzający do obrotu narzędzia połowowe zawierające tworzywa sztuczne jest obowiązany do prowadzenia ewidencji zawierającej informacje o masie wprowadzonych do obrotu w danym roku kalendarzowym narzędzi połowowych zawierających tworzywa sztuczne oraz o masie zebranych w danym roku kalendarzowym narzędzi połowowych stanowiących odpady zawierających tworzywa sztuczne. Takie dane musi on przechowywać przez 5 lat.
Niemniej, co najważniejsze, jak wskazano na drugiej stronie uzasadnienia do wprowadzanych zmian, definicja narzędzi połowowych, a tym samym powyższe regulacje, nie obejmują sprzętu wędkarskiego.
- Podsumowanie
Analizując powyższe, wskazać należy, że nowe obowiązki dotkną przede wszystkim Przedsiębiorców:
- z branży zajmującej się oferowaniem jedzenia na wynos, w tym pakowanej na miejscu za pomocą opakowań jednorazowego użytku (np. oferujących popularną dietę „pudełkową”;
- zajmujących się produkcją, tzw. „zestawów piknikowych, toreb na zakupy, czy też wyrobów tytoniowych z filtrami z tworzywa sztucznego;
- oferujących opakowania na napoje jednorazowego użytku;
- wprowadzających na rynek określone w ustawie narzędzia połowowe nieuznawane za typowy sprzęt wędkarski.
Co najważniejsze, ci Przedsiębiorcy muszą być przygotowani, że wprowadzone regulacje z jednej strony wiążą z opłatami, które będą zobowiązani ponosić bezpośrednio, jak i z opłatami, które mają zostać przeniesione na ich klientów, a z drugiej strony wiążą się z wieloma dodatkowymi obowiązkami ewidencyjnymi jak roczne sprawozdania, konieczność prowadzenia ewidencji, itp.