Wraz z biegiem czasu zmieniają się zachowania i upodobania kolejnych pokoleń, a co za tym idzie, zmieniają się również ich preferencje zakupowe i elementy, które wpływają na podejmowane decyzję konsumenckie. W związku z tym, zmienia się również sposób dotarcia do nich.
Obecnie, coraz częściej wybieranym miejscem, gdzie kierowane są budżety reklamowe firm jest Internet, a konkretnie media społecznościowe. Jak wynika z analizy Publicis Groupe rynek reklamy obejmujący segment telewizji i wideo online, wzrósł w pierwszym półroczu 2024 r. o 11,2%. Z kolei według raportu firmy IAB wartość marketingu influencerskiego w 2022 r. wynosiła ponad 16 mld. dolarów. Ta zmieniająca się na naszych oczach rzeczywistość wpływa na powstawanie nowych zawodów, czego sztandarowym przykładem jest zawód, tzw. „influencera”. Według słownika języka polskiego (www.sjp.pl) influencer to osoba popularna, mająca duży wpływ na opinie odbiorców.
Taka osoba może uzyskiwać przychody poprzez m.in. emisję reklam na swoich mediach społecznościowych, ale też promowanie marek produktowych bądź ich recenzowanie oraz wplatanie w realizowane treści własne.
Za zmieniającą się rzeczywistością dzielnie podążają podatki. Prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą w zawodzie influencera, możesz skorzystać z formy opodatkowania w postaci ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Taki wybór powinny rozważyć przede wszystkim osoby, które prowadząc działalność gospodarczą nie planują ponosić dużych wydatków mogących być kosztami uzyskania przychodów.
Jednocześnie, w sytuacji wyboru ryczałtu, koniecznym jest zidentyfikowanie właściwej jego stawki.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. o Ustawy o Ryczałcie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług reklamowych. Z kolei według art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a tejże ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów ze świadczenia usług.
Tym samym, zasadniczo usługi reklamowe właściwe dla większości prowadzonych działań przez dużą część influencerów, sklasyfikowane pod kodami PKWiU 73, podlegać będą opodatkowaniu stawką 15%.
Niemniej, w niektórych interpretacjach indywidualnych, organy podatkowe wskazują, że przychód z działalności usługowej w zakresie umożliwienia emisji reklam na portalach internetowych klasyfikowanych pod, np. kodem PKWiU 63.12.10.0 może podlegać opodatkowaniu według stawki ryczałtu 8,5% Takie stanowisko zostało zawarte m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 12 kwietnia 2023 r. (sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.74.2023.2.KD).
Podsumowując, w naszej ocenie, zasadniczo działalność influencerów powinna być opodatkowania 15% stawką ryczałtu jako działalność reklamowa. Niemniej, w niektórych przypadkach, w zależności od rodzaju prowadzonej działalności, możliwa będzie do zastosowania 8,5% stawka opodatkowania ryczałtem.